Limba română, întrebare adresată de panuelos, 9 ani în urmă

Ajutati-ma va rog

Nu-ti cer deloc credinta mi-e de ajuns iubirea
Ca sfantul tru,in orice farama ea e intreaga;
Cu tine odata in brate am strans nemarginirea;
Ce-mi pasa ca so altii ravnesc sa o mai culeaga!

Urzind din haos lumea, in vasta-i ratacire
Stapanul a-ncarcato de nebunia sa;
Dar ea adaos, un leac de tamaduire
Iubirea,cheia boltii cu harul de-a visa

Eram in aurora de aur a iubirii,
Privirile aprinse creara ceruri noi;
De cum venea amiaz, canicula iubirii,

Tu tot mai groasa umbra de-nghet pui intre noi;
Da te stramut in mine cand pleoapele se astern,
Alcatuita aevea tot ce ai etern.

Anexe:

albatran: credinta...fidelitate dar si incredere sau religiozidate..in textul poetic polisemia este un plus
albatran: cheia poate fi cifrul, solutia , dar si treapta de urcare (gen scara lui Iacob, ca sa se lege de sem,nificatia religioasa a credintei)
albatran: 2.facerea lumii a fost o "nebunie" a Creatorului, sau pare nebunie in ochii nostri, ai celor creati; singura "cheie" si singura "lumina" calauzitoare pt ca acesat lume in care traim sanu ne para nebuna, este iubirea; prine a putem "urac" (visa) catre intelegere, armonie, pace
albatran: pardon, aia afost 3
albatran: 4 ,,frumos..celalat mjotiv este desigur MOARTEA si ruperea de Creator side intel;egerea Lumii, echivalata cu absenta iubirii..revin e mult mai provocanta teamtrebuiesa o dezvolt la 7 randuri
albatran: 5. starede spirit mi se pare cam voluntara, egosista posesiva ...nu vrea credinta , dar vrea sa o aibe nu conteaza dac singur sau nu..vrea IMPUNE iubirea..de fapt el e pasrasit, nervos, voluntar , santajiost sentimental, ca un barbatce se afla... comentariu neacademic vezi pe privat
albatran: frustrat, parasit, disperat ii reproseaz Ei ca pierdut el contactul cu Absolutul pt ca a fost parasit de ea...adica e vina Ei...urat..
albatran: ul;timul punct e ca nuca in p..erete.Honoree de Balzac apartine clasicismului nu romantismului.Pe vremea lui Femeia era nimeni pe lume si nu cred ca Iubirea la care se refera Balzac estecea erotica./.s cui iubirea de alte alea (lume, marire, glorie, cunoastere )si nu prin femeie, sau nu in principal prin femeie..
albatran: iar afimatia lui balzac ( a facut multe) este diluata, si cam plata si cam falsa.(numai buna de dat pe net azi, nimcuri pretiozitati) iubirea poate sa dispara , mai ales cea erotica...vezi sentimentele personajului feminin caruia ii este inchinata poezia
albatran: la 4, "iubirea" este pusa intre ghilimele pt ca de fapt este iubireade viata, agatarea de viata..obsesia atingerii nemuririi si a absolutului...astea sunt ideile princi...dac le copiaza careva, stie ce urmeaza...dac nu ..cand revin, adica pe la pranz, 13;30-14h, incerc sa "leg" o compunere mai bine redactata

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de albatran
4
1.urzind⇔aici creând de la a urzi a ţese
  râvnesc⇔doresc, poftesc
  aevea⇔reala, tangibila, palpabila

2.Credinta aici are un prim sens de fidelitate , monogamie in o legaturade iubire, dar poate insemna si incredere. In alt text fară legatura cu cel studiat;" Credinta multora in credinta stramoseasca  este puternica"
 Cheia in acest text are si semnificatiade cifru de descifrare dar totodata si de piatra unghiklara a constructiei Universului material.Un alt text faraq legatura cu cel dat,poate fi" Am gasit chiea problemei asa fel incatdin cele 5 chei ale lacatului sa o aleg pe singura buna".

3. Facerea lumii a fost o "nebunie" a Creatorului, sau pare nebunie in ochii nostri, ai celor creati, care nu intelegem aceasta sarada.
Singura "cheie" si singura "lumina" calauzitoare pt ca aceasta lume in care traim sa nu ne para nebuna sau fara rost, este iubirea.Prin ea  putem "urca" (visa) catre intelegere, armonie. Urcarea se poate petrece si pe calea Artei " harul de a visa". Desigur implicit, cand iubirea dispare, dispare si capacitatea noastra de a accepta o lume pe care nu o putem pricepe.Dispare si capacitate artistica de a rezona cu aceasta lume.
Acestea sunt sugestiile autorului,NU subscriu la ele.

4. "Iubirea" din aceasta poezie este bine incadrata in ghilimele.Nu este iubire , este posesie si este planset nebarbatesc dupa o jucarie pierduta. In loc sa aibe sentimentul lui GG Marquez " sa nu iti para rau ca s-a terminat, bucura ca s-a intamplat" sau a intelegerii superioare a lumii, a  lui o J.L. Borges ( "Sa cer ca ochii mei sa nu asfinteasca ar fi o nebunie....Procesul timpului este o inlantuire de efecte si de cauze, asa fel incat a cere o favoare, oricat de mica ar fi ea,  ar insemna a ceri ca o veriga a acestei inlantuiri de fier sa se sfarame, sa se fi sfaramat deja.Nimeni nu merita un astfel de miracol'- "O rugaciune") autorul se indreapta mai degraba catre vorbele atribuite lui Nero cand a comandat sclavului sa il injunghie:" BVai, ce mare poet pirde omenirea!" .Vezi Doamne, dac isi pierde iubirea, isi pierde si contactul cu Absolutul, ca si cand Stapanul (vedeti nu il numeste Creatorul , ci  Stapanul) ar avea o obligatie in sensul acesta.
 Alt motiv este cel al curgerii timpului.Amiaza si canicula, focul maxim al iubirii ce consuma,  duc impacabil la iarna cu inghet prefigurand moartea. Dar un acces la Eternitate ramane prin  gand ( "dar te stramut in mine cand te stramut in gand"). Nici aici poetul nu straluceste prin originalitate ( " caci ochiul inchis afara inauntru se desteapta" Eminescu, Scrisoarea treia ) sau reusita imaginii ( " Si daca din cand in cand o sa ma primiti in gand  voi fi apropape de voi "Cargo- cu Kempes- Apropape de voi- tot de iubire este vorba darde iubirea intre prieteni).
Personal prefer imaginea lui Roger Watters din " Time" (Pink Floyd- Dark Side of The Moon"  "
"And you run and you run to catch up with the sun, but its sinking
And racing around to come up behind you again
The sun is the same in the relative way, but youre older
Shorter of breath and one day closer to death"  tot un catren dar mult mai bun, parerea mea!

5. starea de spirit a eului liric este variabila de-a lungul poeziei, ajungand pan ala urma la resemnarea la  ce i-a ramas.
In primul catren  este de adulare a Creatiei ( !! este "Sfantul Trup" aluzie la Impartasania Crestina), atingand exaltarea , o stare modificata de constiinta, in care amesteca  iubirea pamanteasca  trupeasca, cu cea Divina si revenind la cea pamanteasca in care ii "permite" iubitei sa fie iubita si de altii; intrepatrunderea de planuri  carnal - 'strans in brate" cu Divin " Sfantul Trup", de atitudini (vreau sa ma iubesti dar nu iti impun credinta), de coordonate: pamantesc, divin si artistic , e proprie extazului, nici numai conteaz de unde a pornit acesta.Poetul e in TRANSA.Artistica, speram.
 6. Nu cunosc. Probabil e o poezie cu forma fixa??

7.H.de Balzac este un clasic.A scris (prea) mult despre toate, Nu cred ca putem argumenta un romantic sau un modern (nu cunosc autorul poeziei sau anul aparitiei) roman cu texte dintr-un  clasic francez.
Clasicismul a fost depasit, apartinand unei perioade rigide si cam ipocrite, care scria tezist despre lume si viata (vezi si citatul dat ca nefericit exemplu).
"Iubirea e admiratia ce nu oboseste niciodata" mi se pare in acelasi timp o exprimare nefericita, o platitudine si o inexactitate. Si admiratia si iubirea sunt trecatoare. Si obosec ambele.Admiratia este cauzata  de partea rationala a fiintei, pe cand iubirea, mai ales cea carnala, erotica, nu.
Admiratia este pe coordonate prozaice, iubirea e pe coordonate sufletesti.
A da o definitie tip gen proxim -diferenta specifica, adica a INCLUDE imprevizibila si incomensurabila Iubire in prozaica, masurabila, vizibila,  Admiratie, este acea "inexactitate"despre care vorbeam
Nu sunt de acord cu citatul si nu are NICI o legatura cu ideea sau mesajul poeziei  ci cel mult cu tema : iubirea.Dar pana si aceasta poezie nu foarte reusita este mult peste "nimic"-ul inexact a l lui Balzac.



albatran: Prin " nimic" inteleg 'Nimic"-ul din "Poveste fara sfarsit "de Michael Ende
Alte întrebări interesante