Argumentati ca opera litetrara O scrisoare pierduta de I.l.Caragiale apartine genului dramatic.
Urgent va rog :o33
Răspunsuri la întrebare
Salut!
Argumentați că opera literară „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale aparține genului dramatic (specia comedie).
______
Răspuns:
Genul dramatic cuprinde operele literare, în versuri sau proză, destinate reprezentării scenice, în care acțiunea evoluează prin intermediul replicilor, dialogul fiind modul de expunere specific.
Una dintre cele mai reprezentative comedii ale lui I.L.Caragiale este „O scrisoare pierdută.” Fiind o comedie, această operă literară întrunește atât condițiile generale ale unei creații dramatice, cât și pe cele caracteristice speciei pe care o ilustrează.
Caracterul dramatic este evidențiat prin folosirea dialogului și a monologului dramatic, precum și prin prezența indicațiilor scenice, prin care se fixează cadrul acțiunii (capitala unui județ de munte, în timpul alegerilor parlamentare din 1883) și se evidențiază o serie de trăsături specifice personajelor.
Structurarea pe acte și scene reprezintă un alt argument în demonstrarea caracterului dramatic, deoarece opera "O scrisoare pierdută" este împărțită în acte și scene, primul act fiind compus din nouă scene, al doilea din paisprezece scene, cel de-al treilea din șapte scene, iar cel din urmă act având același număr de scene ca și cel de-al doilea.
O altă caracteristică a genului dramatic este prezentarea conflictului dramatic, care se declanșează odată cu pierderea scrisorii de amor și evoluează pe măsură ce Cațavencu își șantajează adversarii politici, amenințând cu publicarea ei. Conflictul se stinge abia atunci când Cațavencu este deposedat de scrisoarea compromițătoare.
„O scrisoare pierdută” este o comedie, deoarece provoacă râsul prin surprinderea moravurilor vremii și a unor tipologii de oameni în situații neașteptate. Comicul de moravuri vizează atât viața de familie, cât mai ales corupția politicienilor de la acea vreme.
Comicul de caracter, altă trăsătură a comediei, este prezent în această operă, autorul surprinzând diverse tipuri umane care, prin comportamentul lor, provoacă hazul. Pristanda este amuzant prin supunerea oarbă cu care duce la îndeplinire ordinele șefului. Cațavencu devine ridicol prin discursul său demagogic și schimbarea atitudinii la finalul piesei.
Este, de asemenea, prezent comicul de situație, întâmplările comice perindându-se cu viteză prin fața ochilor: pierderea și regăsirea scrisorii, agitația stârnită, deznodământul farsei electorale, care se încheie cu mulțumirea tuturor, în sunetele muzicii.
Opera „O scrisoare pierdută” realizează umorul și ironia prin intermediul diverselor tipuri de comic folosite în cadrul unei structuri dramatice, având astfel trăsăturile specifice unei comedii. În concluzie, deoarece dramaturgul folosește ca moduri de expunere dialogul și monologul dramatic, lista cu personajele apare la începutul operei, fiecare replică începe cu numele vorbitorului, urmat de două puncte, apare structurarea în acte și scene, avem prezente indicațiile scenice și de decor și faptul că această operă poate fi pusă în scenă, demonstrează apartenența piesei "O scrisoare pierdută", de I.L.Caragiale la genul dramatic.