Limba română, întrebare adresată de vitaliefusu, 9 ani în urmă

Artistul şi comentatorii din textul "Sania" de Ion DruŢă. Eseu

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de mmatei84
99
  Personajul central al nuvelei druțiene „Sania”, moș Mihail, în primă analizăpare a fi un simplumuritor de la țară, un bătrîn care în lipsă de ocupație hotărăște să făurească o sanie. Adevarul,însă, este altul, moș Mihail este un creator, un făuritor alfrumosului, un geniu, iar prin batrînețealui nu a vrut autorul altceva decât să-itrădeze anii îndelungați de experiență acumulată, dibăcie,meșteșuginedit.Protagonistul operei dă dovadă de un spirit înflăcărat, gata oricînd de jertfe înnumele artei sale.Și-a ignorat propriile necesități vitale, dedicîndu-se în întregime operei de artă,și-a ignorat soția pînă cînd aceasta, deși „spintenăla minte” și „îndată prindea firul”, de dataaceasta nu l-a înțeles și l-a părăsit. Similar Meșterului Manole, este gata să aducă sacrificii înnumele creației, doar prin jertfire creația dăinuiește veșnic.Aici intervine elementul drameiomului de geniu,neînțeles de muritorii de rînd. În pofida tuturor impedimentelor vitale, moșMihail își urma chemarea interoară, care îl deosebea de restul semenilor săi, căci adevăratamăiestrie apare din nimic și lasă urmașilor o valoare incontestabilă.

Moșul e un purtător al credinței și deținător al tradițiilor, lucru dovedit prin alegerea migăloasă a
lemnului pentru sanie, a lemnului de nuc. Nucul nu e un pom oarecare ci e considerat regele pomilor care iubește să fie plantat la înălțimi, pe culmi; paralel are conotație simbolico-religioasăîn spațiul mioritic: este considerat drept protector al gospodăriilor. Nu în zadar moș Mihail ezitămult pînă să-l taie, alegerea unui astfel de lemn vorbește deja despre intențiile sale pe cît se poatede serioase de a crea o operă de artă. Tot de aici deducem că el este cutreierat de năzuințe puternice, de năzuințe sacre.Și dacă ar fi să cugetăm mai profund, și sania devine simbol, atîtatimp cît este asociată cu sărbătorile de iarnă, cu puritatea zăpezii, cu magia crăciunului, creareaunei sănii îl va delimita pe moș Mihail de simplii muritori, el va deveni maisuperior, un creator,un geniu.

Mihai Dolgan sublinia că protagonistul nuvelei date „are o sănătoasă filozofie țărănească, cu pravilele ei de bine, de adevăr și de vrednicie”.Astfel,eroul ticluește îndelungat și cu bun simț înainte de a începe lucrul asupra creației sale și nu face nimic pe negîndite. Cu toate astea în finalse arată nemulțumit de rezultat, ceea ce vădește evidenta năzuire spre mai sus, un spirit auto-critic nemulțumit de sine si care consideră că nu a depus efort destul pentru a ajunge ținta finală,deci este mereu loc de și mai bine.

 Caracterul lui mos Mihail este unul didactic, educativ prin care, autorul ne transmite valori cu
adevărat înalte: omenia, sacrificiul în numele creației, năzuința spre mai mult, tinderea spre ideal, perfecționarea permanentă, dă dovadă în nenumărate rînduri de credință sufletească, calm, bunătate obsesivă, demnitate, cinstea frumosului, înțelepciune mioritică.Acest personaj vine ca osemință a adevărului din popor, care prin simpla sa condiție umană, dar cu un spirit al demnitățiine îndeamnă să ocrotim tot ce avem mai frumos și mai sfînt, iar opera de artă în numele căreia s-a investit și s-a dăruit, rămîne în nemurire

 

mmatei84: Sper ca ti-am fost de ajutor
mmatei84: E ca cel mai bun raspuns?
mmatei84: ???????????
mmatei84: E cel mai bun raspuns?
mmatei84: Te rooooooooooooooooooooggg
mmatei84: MULTUMESC!!!
Răspuns de gabigabitzu009
40
  Personajul central al nuvelei druțiene „Sania”, moș Mihail, în primă analizăpare a fi un simplumuritor de la țară, un bătrîn care în lipsă de ocupație hotărăște să făurească o sanie. Adevarul,însă, este altul, moș Mihail este un creator, un făuritor alfrumosului, un geniu, iar prin batrînețealui nu a vrut autorul altceva decât să-itrădeze anii îndelungați de experiență acumulată, dibăcie,meșteșuginedit.Protagonistul operei dă dovadă de un spirit înflăcărat, gata oricînd de jertfe înnumele artei sale.Și-a ignorat propriile necesități vitale, dedicîndu-se în întregime operei de artă,și-a ignorat soția pînă cînd aceasta, deși „spintenăla minte” și „îndată prindea firul”, de dataaceasta nu l-a înțeles și l-a părăsit. Similar Meșterului Manole, este gata să aducă sacrificii înnumele creației, doar prin jertfire creația dăinuiește veșnic.Aici intervine elementul drameiomului de geniu,neînțeles de muritorii de rînd. În pofida tuturor impedimentelor vitale, moșMihail își urma chemarea interoară, care îl deosebea de restul semenilor săi, căci adevăratamăiestrie apare din nimic și lasă urmașilor o valoare incontestabilă.
Alte întrebări interesante