Limba română, întrebare adresată de jsjsjsnsksk, 8 ani în urmă

Caracterizate gen epic text: Împăratul fara copii.

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de NicosiAtat
6

Răspuns:

 Fragmentul din basmul,,Împăratul fără copii” este un basm popular.

 În primul rând este o creaţie populară, având caracter oral, anonim şi colectiv. Caracterul epic este dovedit atât prin folosirea narațiunii ca mod principal de expunere, cât și prin modul indirect de a exprima ideile și sentimentele cu ajutorul acțiunii și al personajelor, ele fiind purtătoarele mesajului autorului anonim.

Firul istorisirii se țese între real și supranatural antrenând personaje anonime specifice basmului:un împărat, o împărăteasă,un om-vrăjitor,calul.Predominant este factorul supranatural:mărul este un simbol al fertilității, iar forma sa sferică este comparată cu pământul, totalitatea și eternitatea.  care întreţine tinereţea, prospeţimea şi regenerarea,iar coaja mărului  are aceleași beneficii ca fructul însuși.Calul este ajutor şi prieten credincios, este fermecat, cu puteri miraculoase, care mănâncă cojile de măr şi apoi mânzul  îl va ajuta pe fiul de împărat să treacă cu bine prin toate încercările dificile la care îl supun zmeii. Zmeul reprezintă răul ,are tărâmul său, care este descris ca întunecat şi înspăimântător.Fără a lăsa vreo urmă,fiul împăratului și mânzul sunt furați de zmei și puși la munci grele.Deznădăjduit,băiatul îi mărturisește supărarea calului,care-l încurajează.

 În al doilea rând, basmul aparţine genului epic:are acţiune, personaje şi narator.

Acţiunea basmului se petrece într-un timp fabulos şi un spaţiu nesfârşit; în acest cadru spaţio-temporal mitic derulându-se întâmplările reale şi fabuloase la care participă personaje deosebite.

Un împărat nefericit,pentru că nu are copii,primește un dar –un măr cu puteri miraculoase- de la un om necunoscut.Împărătesa mănâncă mărul decojit,iar cojile sunt mâncate de,,un cal slab,prăpădit”.

În același timp se nasc două ființe într-un mod miraculos:un fiu de împărat și un mânz,,cu un corn în frunte”.Fiul împăratului este înzestrat cu trăsături fabuloase:voinic,cu părul de aur-nuanța focului solar, regal, simbol al perfecţiunii, luminii, cunoaşterii(scriitorul foloseşte tehnica detaliului pentru conturarea portretului ), iar mânzul este un animal vorbitor,inteligent, împletind puterea si rațiunea cu puterile magiei.La împlinirea vârstei de nouă ani,copilul și mânzul sunt furați de zmei,care-i transformă în slugi.Nefericit,copilul se plânge calului,care-i promite că vor scăpa din mâinile zmeului.                      

Ca și în alte basme și aici se întâlnesc atât personaje reale: împăratul,împărăteasa,copilul,calul(personaje pozitive),cât și personaje fantastice:mânzul cu corn  în frunte(animal bun ca simbol al puterii, dar şi al purităţii, cornul său unic simbolizează săgeata spirituală, raza solară, sabia lui Dumnezeu);dar și  zmeii ca personaje negative.

  Prezenţa supranaturalului este al patrulea argument că fragmentul aparține basmului.

Acţiunea se petrece pe două tărâmuri: al oamenilor şi ,,celălalt” al făpturilor neobişnuite: al zmeilor.  

Există un fruct magic: mărul,aducător a două  vieți noi și cifra nouă-numărul perfect,este numărul încercărilor la care va fi supus fiul împăratului. Fiind un basm pornește de la formula narativă de început prin care se anticipează fabulosul întâmplărilor:,,A fost odată ca niciodată", acesteia îi urmează situația inițială :nașterea fiului și a mânzului cu ajutorul unui măr și cauza care determină acțiunea :răpirea fiului de împărat și a mânzului.

Naraţiunea este modul de expunere predominant al operei, acesta se îmbină armonios cu descrierea şi dialogul. Naraţiunea este realizată la persoana a III-a.

   În concluzie, fragmentul este dintr-un basm popular, fiind o operă populară epică, într-o lume aflată sub semnul supranaturalului.

Explicație:

Alte întrebări interesante