care este portretul moral al personajului principal din Biblioteca lui Stardi?
Răspunsuri la întrebare
Răspuns de
3
Privirea se loveste de negrul ca semn al opacului. in contrast cu oamenii (siluete negre"), spanzuratoarea si crucile, prin albul lor, marcheaza inceputul revelatiei. Viziunea lui Apostol Bologa propune acum o perspectiva metaforica asupra unei lumi care, in absenta luminii, se refuza in ultima instanta cunoasterii („- Ce intunerec, Doamne, ce intunerec s-a lasat pe pamant"). Acum se declanseaza, de fapt, boala lui Apostol, una din succesivele lui boli, starea pe care o are personajul dupa ce descopera ca „presiunea" nu este a propriei constiinte, ci este exercitata din exterior: „Glasul lui serpui ca un scancet de bolnav si se stinse in oftarile vantului."
Unul dintre cele mai convingatoare puncte de vedere asupra romanului Padurea spanzuratilor il ofera Nicolae Manolescu intr-o carte devenita lucrare de referinta pentru romanul romanesc. Criticul considera ca adevaratul conflict al romanului este acela dintre „nevoia de optiune personala si neputinta de a rezista unor imperative exterioare constiintei". Personajul este „incapabil a discerne intre propriile dorinte si dorintele straine. Crizele lui se datoreaza descoperirii acestei confuzii". In crizele sale, Apostol Bologa are de fiecare data „revelatia unui fals profund care i-a fundat existenta: se arunca atunci intr-o alta solutie de viata care i se pare momentan adevarata, dar care se dovedeste ulterior la fel de falsa". Este adevarat ca exista trei imperative care strivesc in Apostol Bologa libertatea de optiune (datoria fata de stat, ideea nationala si credinta), in fond, cum criticul insusi subliniaza, „un trio represiv". in aceasta situatie, drama lui Apostol Bologa consta in faptul ca, dupa ce cauta un acord cu „aceste instante supraindividuale, descopera ca a fost manipulat" (Arca lui Noe. Eseu despre romanul romanesc). in aceasta situatie, personajul cauta, mai putin declarat, solutia unei eliberari, un liman de statornicie care se va dobandi in ultima instanta prin contopirea sa cu intregul, odata cu inlaturarea limitelor diferentiatoare
Fragmentul surprinde convingator momentele in care Apostol Bologa, dupa ce a incercat un acord cu ideea de stat si de datorie fata de acesta, incepe sa-si dea seama ca in fond „a fost manipulat". La intrebarea ironica a lui Klapka, personajul invoca disperat si nesigur pedeapsa crima legea", evident „speriat" nu atat de intrebarea capitanului, ci de faptul ca descopera in adancul sau confuzia intre propriile dorinte si dorintele straine". Cu alte cuvinte, in Apostol Bologa se produce o „intunecare" simbolica, sustinuta magistral prin descriere. intunericul din jur devine violent („se inasprise"), vizand in primul rand ochii (sa ne amintim ochii si privirea lui Svoboda), ca o sugestie ca adevarul nu trebuie cautat in realitatea imediata, care se sustrage, de altfel, tot mai mult cunoasterii. Finalul romanului coincide cu iesirea personajului din acel mecanism al fortelor exterioare ce se manifesta implacabil asupra lui. Pentru prima oara adversitatea din jur este inlocuita cu un „val de iubire" care pregateste comunicarea esentiala a lui Apostol Bologa cu intregul. Personajul se leapada acum, cu explicabila graba, in primul rand de ceea ce tine de conventie, printr-o aruncare semnificativa a palariei in fundul gropii, cu atat mai mult cu cat aceasta palarie ii acopera ochii.
Eliberati, ochii lui Bologa se indreapta spre cerul „tintuit cu stele intarziate", fiindca, oricum, formele realitatii imediate nu mai conteaza. Aceasta realitate este acum dematerializata (purificata, de fapt, in spiritul luminii) prin proiectarea ei pe cer, prin oglindirea care asigura, in fond, o prezenta unitara a intregului. Chiar daca mai aminteste forta distructiva de odinioara, realitatea este absolut inofensiva, din moment ce muntii sunt nu intamplator comparati cu un fierastrau urias avand dintii tociti. Daca spatiul de jos conteaza numai ca rezultat al proiectarii lui in inaltime, ca reflectare,
privirea retine, sus, luceafarul, a carui prezenta primeste in finalul romanului semnificatii deosebit de profunde in ipostaza lui de „simbol esential al mortii si al renasterii" si, in egala masura, „un mesager al Soarelui, un intermediar intre acesta si oameni" (Jean Chevalier, Alain Gheerbrant, Dictionar de simboluri). Moartea inseamna pentru Apostol Bologa inceputul unei metamorfoze. Omul se „esentializeaza", se reduce la acea dimensiune a fiintei care ar putea corespunde luminii si iubirii. In aceasta situatie, personajul isi simte trupul atarnand „ca o povara", iar auzul i se stinge incet, ca unul dintre semnele conditiei sale riguroase (univers al simturilor). In finalul romanului, Apostol Bologa se elibereaza de nume, ultimul cerc al conditiei pe care o paraseste: preotul rosteste de trei ori numele Apostol, uitand de Bologa, ca o sugestie ca, de fapt, personajul iese din istorie (numele tatalui, al memorandistului), incadrandu-se in niste tipare cu semnificatii profunde si grave.
Alte întrebări interesante
Limba română,
8 ani în urmă
Matematică,
8 ani în urmă
Limba română,
8 ani în urmă
Limba română,
9 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă