Limba română, întrebare adresată de robertasanislav, 9 ani în urmă

ce inseamna atmosfera mistica?

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de Denisa2002
0
In aceasta lucrare ne propunem sa analizam citeva aspecte ale spiritualitatii rasaritene referitoare la temele fundamentale ale traditiei dogmatice ortodoxe. In cazul de fata, termenul de "teologie mistica" nu desemneaza asadar nimic altceva decit o spiritualitate care exprima o atitudine doctrinara.Intr-un anume sens, orice teologie, intrucit face aratarea tainei dumnezeiesti, deci a datelor revelatiei, este o teologie mistica. Pe de alta parte, adesea teologia este opusa misticii, aceasta din urma fiind socotita ca un domeniu inaccesibil cunoasterii, ca o taina negraita, ceva ascuns care poate fi mai degraba trait decit cunoscut si care nu se dezvaluie atit prin vreo putere de percepere a simturilor sau a priceperii noastre, cit printr-o experienta anume, care este mai presus de facultatile noastre de intelegere. Daca ne-am insusi intru totul aceasta ultima parere, opunind in mod hotarit mistica teologiei, am ajunge in cele din urma la teza lui Bergson care, in Les deux sources de la morale et de la religion, deosebeste "religia statica" a Bisericilor - religie sociala si conservatoare - de "religia dinamica" a misticilor, religie personala si innoitoare. In ce masura avea dreptate Bergson cind afirma o atare opozitie? Este greu de dezlegat o astfel de intrebare, cu atit mai mult cu cit la Bergson cei doi termeni pe care ii pune in opozitie in domeniul religios se intemeiaza pe cei doi poli ai viziunii sale filosofice despre univers: natura si elanul vital. Dar, independent de atitudinea bergsoniana, adesea se exprima parerea conform careia mistica ar fi un domeniu rezervat citorva, o exceptie de la regula comuna, un privilegiu acordat citorva suflete ce s-ar bucura de trairea adevarului, pe cita vreme celelalte ar trebui sa se multumeasca doar cu o supunere mai mult sau mai putin oarba fata de dogma, care s-ar impune din afara, ca o autoritate coercitiva. Adincind aceasta opozitie, se merge prea departe, mai ales daca se constringe putin realitatea istorica; se ajunge astfel la un conflict intre mistici si teologi, intre duhovnici si prelati, intre sfinti si Biserica. Este suficient sa ne amintim de numeroasele pasaje din Harnack, de Viata Sfintului Francisc a lui Paul Sabatier, precum si de alte lucrari, scrise cel mai adesea de catre istorici protestanti.
Alte întrebări interesante