cine îmi face un rezumat de 10 rânduri din asta are coroana
omnul Dumnezeu, după ce a alcătuit lumea, a
pus rânduială şi semn fiecărui neam. Pe tigan l-a învățat să cânte cu cetera și neamțului i-a dat şurubul.
Dintre jidovi, a chemat pe Moise și i-a poruncit: Tu să scrii o lege; şi când va veni vremea, să pui pe farisei să răstignească pe fiul meu cel prea iubit Iisus; şi după aceea să îndurați mult nǎcaz şi prigonire; iar pentru aceasta eu am să las să curgă spre voi banii ca apele.
A chemat pe ungur cu degetul și i-a ales, din câte avea pe lângă sine, jucării: Iaca, dumitale îți dau boftori și pinteni şi răşină să-ţi faci sfârcuri la mustăţi; să fii fudul și să-ți placă petrecerile cu soţii.
S-a înfăţişat şi turcul: Tu să fii prost; dar să ai putere asupra altora, cu sabia.
Sârbului i-a pus în mână sapa.
Pe rus l-a învrednicit să fie cel mai betiv dintre toți și să se dovedească bun cerşetor şi cântăreţ la iarmaroace.
A poftit pe boieri şi domni la ciubuc şi cafea: Măriilor voastre vi-i dat să trăiți în dezmierdare, răutate şi, ticălo- şie; pentru care să faceți bine să puneți a mi se zidi biserici şi mănăstiri.
La urmă au venit şi muntenii s-au îngenuncheat la scaunul Împărăţiei. Domnul Dumnezeu s-a uitat la ei cu milă:
- Dar voi, năcăjiților, de ce ați întârziat?
Am întârziat, Prea Slăvite, căci suntem cu oile şi cu asi- nii. Umblăm domol; suim poteci oable şi coborâm prăpăstii. Așa ostenim zi şi noapte: tăcem, şi dau zvon numai tălăn- cile. Iar aşezările nevestelor şi pruncilor ne sunt la locuri strâmte între stânci de piatră. Asupra noastră fulgeră, trăsneşte şi bat puhoaiele. Am dori stăpâniri largi, câmpuri cu holde şi ape line.
- Apoi ați venit cei din urmă, zice Domnul cu părere de rău. Dragi îmi sunteți, dar n-am ce vă face. Rămâneți cu ce aveți. Nu vă mai pot da într-adaos decât o inimă ușoară ca să vă bucurați cu al vostru. Să vă pară toate bune; să vie la voi cel cu cetera; și cel cu băutura; și s-aveți muieri frumoase şi iubețe.
Povestea asta o spunea uneori Nechifor Lipan la cumătrii şi nunţi, la care în vremea iernii era nelipsit. Zice el c-ar fi în- vățat-o de la un baci bătrân, care fusese jidov în tinereță, şi binevoise Dumnezeu a-l face să cunoască credinţa cea ade- vărată. Acel baci ştia şi altele și cunoştea și slovă, lucru de mare mirare între ciobani. De la el Lipan deprinsese şi unele vorbe adânci pe care le spunea cu înțeles la vreme potrivită.
Nimene nu poate sări peste umbra lui.
Ce vrei să spui cu asta? îl întreba nevastă-sa Vitoria, pri- vindu-l pieziş.
- Spun și eu o vorbă celor care au urechi de auzit. Nevasta înţelegea ceva dar era bănuitoare ca orice femeie și deprinsă să răsară la orice înţepătură.
-A fi cum spui, bădică; dar cel ce spune multe ştie puține.
-
Asta pentru cine-i? se răsucea Lipan.
Asta-i pentru înțelepți și cărturari.
3/9
Răspunsuri la întrebare
Răspuns de
1
Salut!:D
Textul descrie modul în care Dumnezeu i-a distribuit diferitelor națiuni trăsături specifice. Tiganilor li s-a dat harul muzicii, jidovilor porunca să scrie legea și să îndure năcaz, ungurilor jucării, puterea cu sabia turcilor, sapa sârbilor, betia și cerșetoria rusilor. Boierilor și domnilor le-a oferit lux și răutate, iar muntenilor doar o inimă ușoară și bucurie. Nechifor Lipan povestea această împărțire la nunți și cumătii în timpul iernii.
Alte întrebări interesante
Limba română,
8 ani în urmă
Germana,
8 ani în urmă
Geografie,
8 ani în urmă
Biologie,
8 ani în urmă
Limba română,
8 ani în urmă