Limba română, întrebare adresată de cristinaciorici2004, 8 ani în urmă

comenteaza poieziea eu nu strivesc corala de minuni a lumi​

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de bedreaglorena1525
2

Răspuns:

 Opera se bazeaza pe o structura antitetica in care se identifica 3 secvente lirice.

Prima secventa lirica contine primele 5 versuri ale poeziei in care eul poetic defineste viziunea proprie asupra universului.

Secventa a doua este cuprinsa de la versul 6->14. Ultima secventa lirica curpinde ultima parte a poeziei pana la versul 20 in care se reia idea de iubire a universului asupra caruia se reflecta cunoasterea luciferica.

Analiza textului liric

Poezia debuteaza cu sintagma titlu in care se reia in mod simbolic metafora perfectinii universale. Forma negative a verbelor nu strives, nu ucid semnifica o acceptare a lumii in perfectiunea ei vazuta prin prisma cunoasterii luciferice. Mintea impune ratiune opusa menirii poetului identificata in versul “in calea mea”.

In ampla enumeratie “in flori, in ochi, pe buze ori morminte” se afla universal identificat prin elementele lui de baza: florile arata misterul frumusetii si al vietii, ochii surprind misterul sinelui, buzele subliniaza taina cuvantului si a iubirii, iar mormintele taina mortii.

Metafora luminii “lumina altora” reprezinta cunoasterea de tip paradisiaca a carui scop este perceperea universului.

Ca urmare, vraja nepatrunsa va fi descifrata, iar universal isi va pierde farmecul din adancimile de intuneric.

Si pentru ca menirea poetului este de a scrie poezie schimband mentalitati datorita puterii cuvantului va reusi sa aduca si mai spornic taina universal.

Se compara cu luna motiv, literar romantic, astru ceresc, ce il inspira si da farmec noptilor.

Forii de sfant mister sunt de neinteles pentru neinitiati, pentru rationali si intelegere, scopul fiind de a metaforiza universal sub ochii poetului care se inspira din toate tainele acestuia: din frumos si viata (flori), din cunoasterea de sine si existenta (ochi), din iubire si cuvant (buze), din marea taina a mortii, marea trecere (morminte).

Campul semnatic dominant si semnificatia metaforelor

Opera se organizeaza datorita temeie pe baza campului semnatic al cunoasterii idenfiticat cu ajutorul celor doua metafore central e “lumina mea” si “lumina altora”. Verbele la forma negative “nu strivesc”, “nu ucid” si cele care arata o acceptare a universului fara a-l schimba, iubesc si intalnesc se opun verbului “sugruma”, facandu-se astfel separarea dintre poet si lume.

Comentarea metaforei central “corola de minuni a lumii”, metafora revelatorie in relatie cu alte metafore precum “vraja nepatrunsului ascuns”, “adancimi de intuneric”, “largi fiori de sfant mister”. Comentarea oximoronului in relatia cu metafora luminii. Alte figuri si imagini artistice.

Alte întrebări interesante