Limba română, întrebare adresată de madalinamadalinamada, 8 ani în urmă

Comentează tema si viziunea despre lume într-o poezie interbelică studiată în minim 300 cuvinte.(Testamentul)

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de officeflor
10

Răspuns:

Testament de Tudor Arghezi face parte din seria artelor poetice moderne ale literaturii române din perioada interbelică,fiind aşezată în fruntea primului volum arghezian, Cuvinte potrivite (1927), şi are rol de program (manifest) literar, realizat însă cu mijloace poetice. Este o artă poetică modernă, pentru că se regasesc ideile liricii moderne: transfigurarea socialului în estetic, estetica urâtului, raportul dintre inspiraţie şi tehnica poetică, autorul exprimandu-si propriile convingeri despre arta literară, despre menirea literaturii, despre rolul artistului în societate.

In opinia mea, viziunea poeziei argheziene despre lume este una duală: pe de-o parte este legată de estetica urâtului, susținând că se poate creea artă din orice aspect al realității chiar și din cele mai puțin frumoase si pe de altă parte ni se prezintă rolul de făuritor al poetului care prin efort personal transmite sentimentele poporului său, prin intermediul imaginilor si ideilor poetice

Tema poeziei ne arata creaţia literară în ipostaza de meşteşug, o creaţie lăsată ca drept  moştenire unui fiu spiritual, „cartea", o metonimie care desemnează opera literară.

Un prim element de compozitie il reprezinta titlul poeziei, care  poate fi interpretat  denotativ dar si conotativ. In sens propriu (denotativ), cuvântul-titlu desemnează un act juridic, care după moarte, se transmite averea sa. Aceasta este însă accepţia laică a termenului. In accepţie religioasă, cuvântul face trimitere la cele două mari părţi ale Bibliei, Vechiul Testament şi Noul Testament, în care sunt concentrate învăţăturile proorocilor şi apostolilor adresate omenirii, astfel creaţia argheziană devine o moştenire spirituală adresată urmaşilor-cititori sau viitorilor truditori ai condeiului.

Discursul liric are un caracter adresat, lirismul fiind subiectiv  si se realizează prin atitudinea poetică transmisă în mod direct şi, la nivelul expre¬siei, prin mărcile subiectivităţii: pronumele persona¬le, adjectivele posesive, verbele la persoana I şi a Ii-a singular, alternând spre diferenţiere cu persoana a IlI-a, topica afectivă (inversiuni şi dislocări sintactice), în poezie, eul liric apare în mai multe ipostaze: eu/ noi, eu/ tatăl -fiul (în dialogul imaginar iniţial), „de la străbunii mei până la tine" (în relaţia „străbunii" - eu - tu), Robul - Domnul (în finalul poeziei).


officeflor: In viziunea lui Arghezi, prin artă, cuvintele se metamorfozează, păstrându-şi însă forţa expresivă, idee exprimată prin oximoronul din versurile: „ Veninul strâns l-am preschimbat în miere, / Lăsând întreagă dulcea lui putere".
Strofa a patra debutează cu o confesiune lirică: „Am luat ocara şi torcând uşure/ Am pus-o când să-mbie, când să-njure".
officeflor: Poetul poate face ca versurile lui să exprime imagini sensibile, dar şi să stigmatizeze răul din jur („să înjure").Prin intermediul poeziei, trecutul se sacralizează, devine îndreptar moral, iar opera literară capătă valoare justiţiară: „Am luat cenuşa morţilor din vatră/ Şi am făcut-o Dumnezeu de piatră, / Hotar înalt, cu două lumi pe poale, / Păzind în piscul datoriei tale".
officeflor: în strofa a cincea apare ideea transformarii socialului în frumos(estetic) prin faptul că durerea, revolta socială sunt concentrate în poezie, simbolizată prin „vioară", instrument mult mai reprezentativ pentru universul ţărănesc decât clasica liră: „Durerea noastră surdă şi amară/ O grămădii pe-o singură vioară, / Pe care ascultănd-o a jucat/ Stăpânul ca un ţap înjunghiat.
officeflor: Pentru Arghezi, poezia reprezintă şi un mijloc de răzbunare a suferinţei înaintaşilor: „Biciul răbdat se-ntoarce în cuvinte/ Şi izbăveşte-ncet pedepsitor/ Odrasla vie-a crimei tuturor".
Ultima strofa evidenţiază faptul că muza, „Domniţa", „pierde" în favoarea meşteşugului poetic: „întinsă leneşă pe canapea,/ Domniţa suferă în cartea mea".
officeflor: Poezia este atât rezultatul inspiraţiei, al harului divin „slova de foc", cât şi rezultatul meşteşugului, al trudei poetice „slova făurită": „Slova de foc şi slova făurită/ împărechiate-n carte se mărită/ Ca fierul cald îmbrăţişat în cleşte",Limbajul este supus unei voințe creatoare paradoxale, dar nu este numai joc sau potrivire de cuvinte, ci și încercare de înțelegere a existenței prin cuvânt.
officeflor: Condiţia poetului este redată în versul „Robul a scris-o, Domnul o citeşte"; artistul este un „rob", un truditor al condeiului şi se află în slujba cititorului, „Domnul.
Trăsăturile poeziei argheziene sunt ambiguitatea şi expresivitatea, caracteristici ale poeziei moderniste.
officeflor: Textul arghezian este original prin îmbinarea armonioasă a cuvintelor care fac parte din regiuni diferite ale vocabularului: termenii populari „căpătâi“, „pe brânci“, regionalismele „grămădii“, arhaismele „hrisov, condei“, termenii religioşi „icoane, coroane“, neologismele „obscură“, termenii neplăcuţi, groteşti, „bube, mucegaiuri, noroi.“
officeflor: Poetul alege cuvinte concrete, cu forţă evocatoare „muguri“, „ţap înjunghiat“, „fierul cald îmbrăţişat în cleşte“, preocupat fiind să redea limbajului însuşiri materiale.
La nivel expresiv, se observă, în text, dominanţa metaforei. Metaforele creează imagini vizuale„cenuşa morţilor din vatră“, auditive „Durerea o grămădii pe-o singură vioară“, gustative „veninul strâns /l-am preschimbat în miere“.
officeflor: Arghezi se dovedeşte un autor inovator
şi la nivelul organizării strofice, şi la cel al prozodiei. Strofele inegale: 8 versuri – octavă, 4 versuri –
catren, 18 versuri – strofă polimorfă, 13 versuri – strofă polimorfă, 8 versuri – octavă, sugerează stări
emoţionale diferite , iar ima este împerecheată.
officeflor: In concluzie, putem spune ca poezia “Testament” de Tudor Arghezi este o arta poetica,datorita afirmatiilor prezentate mai sus, creaţia artistică fiind atât produsul inspiraţiei divine, cât şi al tehnicii poetice moderne,poezia trăieşte în inefabil, înălţând urâtul, prin talent şi simţire, la perfecțiune.
Alte întrebări interesante