Limba română, întrebare adresată de lori186, 9 ani în urmă

Creați minimum 6 exerciții pe baza piesei de teatru “Cântăreața cheală” de Eugen Ionescu.

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de Utilizator anonim
5
¤Exercițiile conțin şi răspuns.Sper să îți placă...
1)Care este tema dramei ,, Cântăreața cheală"?
*Drama este constituită pe ideea că devalorizarea limbajului indică o criză generală a comunicării şi înstrăinarea ființei.
2) Ce reprezintă conversaţia soţilor Martin? Dar dialogul?
*Conversația soților Martin sugerează că vorbele sunt inutile şi că nu pot stabili relaţii autentice între oameni.Dialogul lor reprezintă un artificiu, o subliniere intenționată a convenționalismului.
3) Care este rolul monologului din creația lui Eugen Ionescu?
*Monologul, deşi încâlcit, parodiază construcția aglomerată de evenimente epice care întreţin forțat suspansul în povestea de largă şi efemeră popularitate.
4) Ce exprimă atitudinea față de receptor?
*Atitudinea faţă de receptor exprimă nu doar o dramă a comunicării, ci şi un avertisment asupra schimbării pe care o presupune arta prin teatrul ionescian.
5) Prezentaţi pe scurt conţinutul creației eminesciene.
*Englezeşte fără profesor (Cântăreața cheală) prezintă o familie tipic englezească:soții Smith.În prima scenă, aceştia conversează ca şi când ar reciti replicile dintr-un manual de învățare a limbii engleze.Apoi, în scena a ll-a, îşi fac apariţia soții Martin, invitați la masă, dar, cum veniseră prea devreme, sunt lăsați să aştepte.În scena a lll-a, aceştia conversează, ca şi când nu s-ar cunoaşte, dar pe parcursul discuției îşi dau seama că sunt căsătoriți de multă vreme.Scena a lV-a prezintă conversaţia dintre cele patru personaje, compusă din replici şablonate,jocuri de cuvinte, proverbe etc.Discuția lor culminează cu descoperirea unei rostiri insolite:Andrei Marin.Masa este gata, personajele ies din scenă, care rămâne multă vreme goală.Nelămuriți, spectatorii protestează, se enervează, urcă pe scenă şi sunt împuşcaţi.Poliția, autorul, directorul teatrului le explică celor rămaşi în sală că nu au ce să caute la teatru, apoi se felicită, ignorând cu totul sala.
6)Explicaţi de ce subiectul, în operă nu are importanță.
*În drama absurdă, subiectul nu are importanţă, ci mesajul general de avertizare a receptorului, realizat printr-o impresionantă sinteză a principalelor elemente ale dramaticului:ritualul, gravitatea, clovneria, impresia de improvizaţie în maniera comediei ,, dell'arte", alegoriile etc.Aici, avertismentul vine chiar din titlu, care, pe lângă mesajul explicit (Englezeşte fără profesor), legat de replicile şablonate, de manual, propune şi o alegorie a creatorului, travestit, grotesc, ca un manechin trist:,, o cântăreață cheală).
7) Realizaţi, pe scurt un comentariu referitor la scena ,,regăsirii".
*Scena ,,regăsirii" este construită pe categoria comicului, dar mecanismul clasic este înlocuit de alte mijloace; discrepanţa dintre apatia personajelor (menționată şi de notația parantetică a autorului) şi emoția pe care o presupune orice regăsire degajă efecte comice.Îmbrățişarea celor doi soți coincide şi cu faptul că abia atunci ei îşi spun unul altuia numele particular (Elisabeth şi Donald).Se poate lua în discuție, aşadar, şi valoarea de individualizare pe care o are scena:soții Martin au pierdut legătura, sunt depersonalizați, intrați într-o senină plictiseală, într-o singurătate searbădă.Trecerea în revistă a reperelor existențiale îi readuce, pentru scurt timp, la condiția lor socială.
Alte întrebări interesante