Demonstrati ca poezia''izvorul noptii'' apartine genului liric
Răspunsuri la întrebare
*Cerință:
Demonstrați că poezia "Izvorul nopții" de Lucian Blaga aparține genului liric.
*Răspuns:
- OPINIA PERSONALĂ - introducerea
ÎN OPINIA MEA, poezia "Izvorul nopții" de Lucian Blaga reprezintă o operă a genului liric, deoarece sentimentele, gândurile și trăirile sunt transmise în mod direct de către eul liric prin intermediul procedeelor artistice, care conturează universul interior și exterior al poetului. De asemenea, muzicalitatea este deosebită.
- PRIMUL ARGUMENT
ÎN PRIMUL RÂND, poezia însumează trăsăturile unei opere lirice prin faptul că se remarcă modul direct prin care eului liric își exprimă gândurile, ideile și sentimentele, conturând un eu liric subiectiv prin mărcile lexico-gramaticale, precum formele verbale la persoana a I "stau", "îmi pare" și la persoana a II-a "ti-s", precum și cele pronominale la persoana I "mea" și a II-a "ta", "tai". Afectivitatea eului este marcată și de contrucțiile vocative "Frumoaso", "lumina mea". Aceste mărci au rolul de a compune spațiul interior al trăirii eului liric și de a ilustra sentimentul de dragoste față de iubită, fiind conturată tema iubirii.
- AL DOILEA ARGUMENT
ÎN AL DOILEA RÂND, apartenența la genul liric este dată de prezența procedeelor artistice, reprezentate de figurile de stil și imaginile artistice. Figurile de stil și imaginilie artistice au rolul de a mări expresivitatea textului liric. Metafora "ochii-asa de negri", care conturează nu doar culoarea ochilor iubitei, ci și adâncimea misterelor ei, dragostea fiind pătrunzătoare asemenea ochilor ei și se conturează, de asemenea, și o imagine vizuală. Metafora "mare de-ntuneric" definește noțiunea de mister, în concepția lui Blaga misterul fiind posibil de descoperit doar prin intermediul iubirii. Astfel, se observă dominația metaforelor în poezie, dar se remarcă și invocația "Frumoaso" datorită căreia întreaga poezie poate fi considerată o lucrare de admirație față de iubită. De asemenea, imaginile vizuale "izvorul/din care tainic curge noaptea peste vai", "peste munti si peste sesuri", "acoperind pamântul/c-o mare de-ntuneric", care ilustrează un peisaj nocturn, cu rolul de mări importanța și profunzimea iubitei.
- AL TREILEA ARGUMENT - suplimentar
TOTODATĂ, muzicalitatea textului nu este dată de elementele de versificație, care lipsesc, ci de pauzele pline de emoție ale poetului oferite de poziționarea unor cuvinte și de semnele de punctuație folosite, precum "Frumoaso,", "îmi pare,", "lumina mea.". Astfel, punctul poate reprezenta convingerea eului liric că iubita este ideală și că al ei mister și a ei lumină este suficientă pentru sufletul său. De asemenea, muzicalitatea este marcată și de structurile legate prin cratimă pentru dinamizarea textului liric "ți-s", "ochii-așa de negrii", "capu-n", "c-o", "de-ntuneric", "așa-s".
- CONCLUZIE - închierea
ÎN CONCLUZIE / AȘADAR, poezia "Izvorul nopții" de Lucian Blaga reprezintă o operă a genului liric deoarece însumează trăsăturile sale expuse în argumente.
______________________________ _ _ _
➤ PLANUL ARGUMENTĂRII
______________________________ _ _ _
(1) OPINIA - se menționează argumentelor:
- * sentimentele, gândurile și trăirile sunt transmise în mod direct de către eul liric (primul argument)
- * procedeele artistice (al doilea argument)
- * muzicalitatea (suplimentar - al treilea argument, care contează mult pentru corector, oferă imaginea unui elev interesat de opera lirică, de analiza sa)
(2) PRIMUL ARGUMENT - menționarea argumentului, marcarea sa cu exemple din text și rolul său:
- * modul direct prin care eului liric subiectiv își exprimă gândurile, ideile și sentimentele
- * mărcile lexico-gramaticale ale subiectivității = formele verbale și pronominale la persoana I și a II-a, construcțiile vocative (minim 2 exemple din fiecare)
- * rolul acestor mărci ale subiectivității
- (*) suplimentar a fost menționată tema poeziei
(3) AL DOILEA ARGUMENT - menționarea argumentului, marcarea sa cu exemple din text și rolul său:
- * prezența procedeelor artistice = figuri de stil și imagini artisitce
- * rolul procedeelor artistice
- * exemplificare a minim 2 figuri de stil ( două metafore și o invocație) și imagini artistice (patru imagini vizuale)
- * comentarea semnificației acestor figuri de stil și imagini artistice
- (*) am oferit mai multe exemple la acest punct dintre care să alegi minim 2 din fiecare
(4) AL TREILEA ARGUMENT ( suplimentar ) - menționarea argumentului, marcarea sa cu exemple din text și rolul său:
- * muzicalitatea textului, deși nu există elemente de versificație
- * exemplificarea a minim 2
- * comentarea lor
(5) CONCLUZIA - încheierea argumentării
- * concluzia demonstrării apartenenței