Limba română, întrebare adresată de ancutahandrag2002, 8 ani în urmă

eseu despre riga cripto și lapona engel
Urgent

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de lucaboros
16

Explicație:

Explicare titlu

Opera, din punct de vedere morfologic, are ca titlu 2 substantive comune si 2 substantive proprii. Denotativ, cuprinde referiri la un rang social, o etnie si doua personaje literare.

In sens conotativ, titlul este o enumeratie cu ajutorul careia sunt surprinsi protagnonistii unei povesti de iubire imposibil de implinit. Riga Crypto, fiinta inevoluata, simbol material al lumii vegetale, doreste sa-si depaseasca existenta mediocra prin intermediul nuntii, iar fiinta alaturi de care vrea sa-si continue soarta este Lapona Enigel. Fiinta superioara ce-si canalizeaza destinul catre un ideal, fata este surprinsa in drumul catre soare, simbol al aspiratiei si cunoasterii depline, in calea ei, Ryga este un obstacol pe care incearca sa-l evite, nu pentru a-l rani insa.

Se realizeaza antiteza intre fiinta inferioara si cea superioara, opera devenind “Luceafar intors” prin conditia celor doi.

Tema

Riga Crypto si lapona Enigel are ca tema calea simbolica spre atingerea idealului si depasirea cinditiei. Subtema este reprezentata de iubire, povestirea cadru surprinzand o iubire implinita, iar povestirea pr-zisa o iubire imposibila ce are ca tinta depasirea conditiei.

Tehnici narative

Tehnicile narative specifice poemului sunt: tehnica insertiei deoarece opera cuprinde si povestirea in rama sau povestirea in povestire si tehnica inlantuirii secventelor narative folosita in a doua parte a poemului.

Secvente si interpretare

Opera contine 2 secvente epice in care se trece de la o povestire mai restransa la una mai ampla. Secventa intai cuprinde primele 4 strofe si arata cadrul unei nunti reale, iar secventa a 2-a se intampla pana in finalul operei si prezinta in mod alegoric povestea imposibila de iubire dintre o fiinta vegetala si una umana. Secventele sunt unite intre ele prin simbol central al nuntii cu semnificatia de evolutie si trecerea de la o secventa la alta se realizeaza prin substantivul “camara”, spatiu inchis, umbros si racoros, din care s eajunge la mediul de viata al ciupercii.

Poemul surprinde in incipit o adresare directa menestrelului, prin care este rugat sa rosteasca un anumit cantec in timpul nuntii. Sunt folosite epitetul “menestrel trist” si “mult indaratnic menestrel” pentru a sublinia starea de spirit a starelui. Menestrelul este caracterizat de tristerea si indaratnicia specifice celui care stie ca va strica petrecerea.

“Cantecul larg” defineste povestea de iubire imposibil de spus datorita finalului trist la o nunta in care veselia trebuia sa predomine. In ciuda dorului primit, menestrelul va rosti cantecul la finalul petrecerii cand atentia nu va fi atat de canalizata asupra lui. Se remarca 2 moduri de zicere a cantecului “cu foc l-ai zis acum o vara/ Azi, zi-mi-l stins, incetinel”.

A doua secventa surprinde in mod alegoric povestea imposibila de iubire dintre fiinta vegetala si cea umana, ele fiind vazute prin calea instiatica de atingere a idealului.

Secventa debuteaza cu definirea celor doua medii existentiale vazute antitetic. Riga Crypto este regele buretilor sterp si incapabil sa-nfloreasca datorita formarii sale doar in faza incipienta (increat). Vesnicul tron al umezelii il caracterizeaza si este urat de supusi datorita lipsei fertilitatii.

In paralel, este surprinsa Enigel, fiinta umana dornica de a-si parasi locurile dominate de gheata intr-un proces simbolic al transhumantei. Cei doi se intalnesc pe mushciul padurii, simbol al lumii vegetative refuzate de fata. Cele trei chemari ale lui Crypto pot fi asemanate cu ale fetei de imparat din Luceafarul, poemul fiind numit in mod simbolic “Luceafar intors”.

Cele trei chemari ale lui Crypto

In prima chemare cuprinde referiri la bogatiile din lumea vegetala “uite fragi tie dragi”. Raspunsul fetei face referiri la continuarea drumului spre soare, simbol al absolutului si al cunoasterii “eu ma duc sa culeg fragi fragezi mai la vale”.

A doua chemare face referire la depasirea conditiei, Riga Crypto dorind sa fie cules ca simbol al nuntirii. Prin nunta s-ar putea realiza depasirea conditiei parcurgandu-se drumul de initiere de la vegetal la uman. Fata il refuza si aceasta data, considerandu-l umed si plapand “Stai asteapta de te coace”.

Prin ultima chemare, drumurile celor doi se l

Final

Finalul este trist deoarece Riga Crypto se transforma intr-o ciuperca otravitoare, obligat sa nunteasca cu ipostaze degradate ale propriului regn, incercarea fiintei inferioare de a-si depasi limtele este pedepsita cu nebunia.

soare/ umbra, intuneric/ lumina, uscat/ umed, somn/ veghe. Se observa abundenta metaforelor “Ca sufletul nu e fantana/ Decat la om, fiara batrana/ Iar la faptura mai firava/ Pahar e gandul cu otrava.”

Concluzie

Urmarind toate caracteristicile mentionate anterior, prin intermediul operei Riga Crypto si lapona Enigel, Barbu neaga o intreaga traditie literara, inlocuind ideea impusa ca dragostea este un miracol, poetul prezinta legea nemiloasa a iubirii (supravietuieste cel puternic, iar cel slab este sacrificat


ancutahandrag2002: mulțumesc mult!
Alte întrebări interesante