Limba română, întrebare adresată de istratealin84, 9 ani în urmă

Extrageti din 3 parabole biblice cate o invatatura si spuneti care este numele parabolei

.

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de emakity7
4
Daca ar fi sa analizam asemanarile si deosebirile dintre cele trei variante ale parabolei, am observa ca versiunile lui Matei si Luca sunt foarte asemanatoare intre ele, insa prezinta unele deosebiri fata de cea a lui Marcu. Aceste asemanari ar fi: parabola are in centru referirea la "un graunte de mustar"; si Matei, si Luca au aceeasi expresie: "pe care un om l-a luat" (Mt 13, 31; Lc 13, 19); referirea la un "copac" (Mt 13, 32; Lc 13, 19), care lipseste in versiunea lui Marcu; sfarsitul parabolei (ca un fel de parafrazare a textului lui Dn 4,12, 21. "Pasarile cerului se salasluiesc ("isi fac cuib") in ramurile lui", (Mt 13, 32); "Pasarile cerului s-au salasluit intre ramurile lui." (Lc 13, 19). Singura diferenta fiind timpul verbului. Finalul parabolei grauntelui de mustar este o aluzie la un pasaj din Biblia ebraica (Iz 17, 23; 31, 6; desi diferit fata de cel la care au apelat sinopticii: Dn 4, 12, 21).Pe de alta parte, se observa ca atunci cand Matei si Luca nu sunt in acord, Marcu il urmeaza fie pe Matei, la infinitiv, fie pe Luca. In acest fel, desi este evident faptul ca exista influente intre diferitele versiuni ale parabolei, nu se poate elabora nici o teorie redactionala coerenta, care sa explice toate diferentele textuale dintre versiuni. Pe scurt, ideile principale, din care ne putem da seama de asemanarile si deosebirile de perspectiva ale parabolelor, sunt urmatoarele: Matei arata contrastul dintre cea mai mica dintre seminte si cel mai mare dintre legume, care devine copac; pasarile salasluiesc in ramurile lui. Marcu subliniaza contrastul dintre cea mai mica dintre seminte si cea mai mare dintre legume. Dupa Luca, o samanta creste si devine copac, iar pasarile salasluiesc in ramurile sale.Joachim Jeremias remarca faptul ca traducerea "Imparatia lui Dumnezeu este asemenea grauntelui de mustar", ca si in cazul lui "asemenea este Imparatia cerurilor aluatului", poate induce in eroare. Deoarece avem de-a face cu folosirea dativului, corect ar fi sa fie redate prin: "Cu Imparatia cerurilor este cazul ca si cu un graunte de mustar", respectiv "ca si cu putin aluat". Insa trebuie retinut ca aceste parabole nu au intentia de a epuiza notiunea de Imparatie a lui Dumnezeu; ele nu prezinta decat numai anumite aspecte, relevante pentru contextele in care au fost rostite.Formula cheie, comuna atat lui Matei cat si lui Luca, face referire la "un om", fapt explicat de unii pe temeiul paralelismului cu parabola urmatoare, unde se face referire la o "femeie" (Mt 13, 35). Deoarece in versetul 37 de la Matei se arata ca cel care seamana (in parabola neghinelor) este Fiul Omului, se poate considera ca, pentru Matei, "omul" din versetul 31 este tot Fiul Omului. Identificarea acestui "om" cuMantuitorul Iisus Hristos este specifica unei mari parti a traditiei de interpretare a parabolei. Insa nu toate comentariile isi insusesc aceasta analogie, multi considerand acest cuvant lipsit de orice fel de semnificatie simbolica, concentrandu-se doar asupra simbolismului grauntelui de mustar.
Alte întrebări interesante