Limba română, întrebare adresată de Nexus941, 9 ani în urmă

Fişa de lectură pentru Moara cu noroc de Ioan Slavici, vă rog.

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de cosofretion
34

 Valoare artistica Scriitor obiectiv, realist, Slavici dã o mare atentie felului în carese exprimã personajele. Si cum contributia directã a eroilor ladesfãsurarea actiunii este masivã, valoarea limbajului ca documental vietii sufletesti creste. Dialogurile au o mare putere decaracterizare psihicã. Atunci când Ana îi spune lui Ghitã: “ – Esti unom netrebnic si grozav trebiue sã te fi ticãlosit tu în tine, pentru ca-mi spui ceea ce nu crezi nici tu însuti”, avem nu numai oinformatie despre transformarea caracterului acestuia, ci si un reflexal amãrãciunii pe care constatarea o produce în sufletul ei.Remarcabile sunt, în stilul lui Slavici, expresiile, zicãtorile siproverbele. Anumite capitole ale nuvelei par a ilustra chiar adevãrulinvariabil al unor proverbe (de exemplu:”omul sa fie multumit cusaracia sa, caci daca e vorba, nu bogatia, ci linistea colibei tale teface fericit”, „sa nu pierdem vremea degeaba”, „in ceas bun sa fiezis (...) si gand bun sa ne deie Dumnezeu in tot ceasul”, „oameniisunt multi si de multe feluri”, „Ana ramase o clipa tulburata”,”norocbun sa deie Dumnezeu”). Tonul sfatos si stilul concis, bolovanos al scriitorului ardeleanpare potrivit anume ca sa contribuie la impresia aceea de tragic, detrecut, de viata adevarata si intensa. Termenul de realism provinedin fr. realisme, desemnand o metoda de creatie ce reflecta, ca oreactie la romantism, lumea in varianta sa obiectiva, neidealizata, cupreocuparea de a respecta veridicitatea, cauzalitatea, tipicitatea sicaracterul concret al mediului, al fizionomiilor , al reactiilor psihice sial detaliilor.12 Nimeni, pana la acest scriitor, n-a cercetat cu atata patrunderesi perspectiva aspectul social, condiitiile vietii materiale ale lumiisatesti, nimeni n-a infatisat in aceeasi masura stransa corelatie intrefenomenologia vietii sufletesti si modul de trai, pozitia economic,existenta sociala, intr-un cuvant.Originalitatea artei portretistice consta in faptul ca personajeleau insusiri numeroase, pozitive si negative, cu vointa si slabicini, secomporta asemeni unor fiinte reale. Desi portretul fizic este concis,redus la esential, accentul cade pe adjectivele cu rol de epitetcaracterizator (“Ana era inteleapta si asezata… Ana era tanara sifrumoasa, Ana era frageda si subtire, Ana era sprintena simladioasa”).Ioan Slavici apeleaza la figurile de stil pentru a reda elementeale naturii inconjuratoare sau spre a realiza succinte portrete alepersonajelor, atat direct cat si in mod indirect. Astfel, intalnim epite(„om rau si primejdios”, „iubeste patimas”, „locurile rele”, „barbatiainfatisarii”), metafore („moara cu noroc”), comparatii („privea la elca un copil”, „ramase privind ca un copil uimit”).4. Parerea personalaDin punctul meu de vedere, nuvela“Moara cu noroc” este o opera interesantadin punct de vedere cultural, ce reuseste sane deschida noi orizonturi in “domeniul”framantarilor interioare, aparand -in urmalecturarii acesteia- la un sir nesfarsit de “Dece?”-uri.Stilul lui Slavici mi se pare unul simplu,destul de inteles pentru orice varsta insa, incazul lui, simplitatea poate crea adevarate13 “probleme” cititorului. Subiectul este unulclasic, inspirat din simpla si complicata viataa omului de la sat.M-a intrigat comportamentul Anei, inspecial ca nu a fost “in stare” sa-si salvezesotul de Lica, sa se impuna in a-I deschideochii si mai ales pentru ca a cedat si ea infata lui Lica. Faptul ca I s-a daruit mi se parecel mai josnic lucru pe care l-ar fi putut face,demonstrand astfel ca si ea are o fire tot atatde slaba ca a sotului ei.Este foarta interesant modul in careautorul urmareste evolutia personajelor, inspecial modul in care Ghita si Lica seinfrunta. De asemenea, mi s-a parutremarcabil faptul ca Slavici isi pedepsestepersonajele: mai intai moare Ana, sibolulpuritatii anulate de patima straina ei, apoiGhita, ucis din propria-I patima si apoi Lica,sub semnul dorintei raului de a nu fidemistificat. Singurul personaj ce nu-sischimba atitudinea sau comportamentul peparcursul avansarii firului epic este batrana,ce, in sfarsitul operei, paraseste impreuna cucopiii Moara cu noroc.Ideea ca spre a reusi in viata trebuie safaci compromisuri probabil a fost ideea debaza ce a folosit-o Slavici, insa mi s-a pprima pagina contine: autor, titlu, editura, ed.princeps(anul in care a aparut prima data), tema, gen si specie
pag 2 personaje  
Alte întrebări interesante