Încadrarea Marei în roman ( demonstrați ca Mara aparține romanului )
Răspunsuri la întrebare
Salut !
Cerință: Încadrarea romanului ” Mara ” în specia genului epic, roman.
✽✽✽✽✽
Romanul este o operă epică în proză, de mare întindere, preponderent narativă, cu acțiune complexă ce se desfășoară pe mai multe planuri narative, având conflicte puternice și cu numeroase personaje, oferind o imagine amplă și profundă asupra vieții.
Numele de roman provine din limba franceză.
Trăsăturile romanului:
- specie a genului epic cult în proză;
- are o acțiune simplă;
- acțiune de mare întindere;
- acțiunea se desfășoară pe mai multe planuri narative;
- există mai multe conflicte puternice, de natură diferită;
- număr mare de personaje, sumar caracterizate;
- sunt exprimate în mod indirect sentimentele și atitudinea scriitorului;
- modul de expunere predominant este narațiunea, care se îmbină cu dialogul, descrierea și monologul;
Clasificarea romanului:
- după cadrul social sau geografic ( urbane, rurale etc );
- după situarea în timp ( istorice, contemporane de anticipație );
- după aspectele înfățișate ( social, de aventuri, polițist, de dragoste, fantastice );
Autori: - în literatura română - Mihail Sadoveanu;
- ”Istoria ieroglifică” de Dimitrie Cantemir - socotit primul roman;
- romane remarcabile din secolul al XIX-lea: ”Ciocoii vechi și noi ” de Nicolae Filimon, ”Ciclul Comăneștilor” de Duiliu Zamfirescu, ”Mara” de Ioan Slavici;
- în perioada interbelică cunoaște o amplă dezvoltare - Liviu Rebreanu, C. Petrescu, G. Călinescu, M. Eliade );
- romanul s-a dezvoltat și după al II-lea război mondial - Marin Preda;
Romanul a apărut în antichitate, fără a fi însă numit astfel. El și-a primit numele în Evul Mediu, însă nu și forma de astăzi, de care se aproprie în perioada Renașterii prin creațiile lui Rabelais - ” Gargantua și Pantagruel ” sau ale lui Cervantes - ” DonQuijote ”;
Argumentare romanul ” Mara ” de Ioan Slavici.
Romanul este o specie a genului epic, în proză, de lungă întindere, cu personaje numeroase cu o acțiune complexă, desfășurată pe mai multe planuri narative și dezvoltând conflicte puternice.
Opera literară ”Mara”, de Ioan Slavici, aparține speciei literare roman, deoarece întrunește trăsăturile speciei acesteia: acțiunea amplă, derulată pe momentele subiectului, fixare spațio-temporală, personaje numeroase, conflict puternic, structurare în capitole și părți.
În primul rând, acțiunea romanului este amplă, fiind structurată în douăzeci și unu capitole. Prin Mara, Slavici a creat un personaj complex, cu o viață sufletească tumultoasă, foarte nuanțată, cu alternanță uluitoare de umbre și lumini. În opinia unanimă a criticii literare, Mara este un personaj realist căci ea posedă ”o rară capacitate de a se chivernisi, și aceasta nu este, în fond decât un mijloc de a învinge viața, un aspect al instinctului de conservare care nu trebuie condamnat ” spune Pompiliu Marcea. Mara apare ca produsul unei societăți guvernate de puterea banului la fel ca în operele literare: ” Moara cu noroc ” sau ” Baltagul ”. Eroina ” este prima femeie capitalistă din literatura noastră ” spune N. Manloescu alături de G. Călinescu care susține faptul că ” Proporția aceea de zgârcenie și afecțiune maternă, de hotărâre bărbătească și de sentiment al slăbiciunii femeiești e făcută cu artă desăvârșită. ”
În al doilea rând, din perspectiva spațio-temporală, acțiunea prezintă anumite repere sugestive. Perioada de acțiune a romanului de desfășoară în anii 1848 în timpul Revoluției din 1848 în localitățile din valea Mureșului. Naratorul veghează permanent asupra destinului personajului, demonstrând că banii îi aduc Marei considerație și stimă, putere socială și echilibru psihic. Eroina răzbește printr-o extraordinară voință, putere de muncă și spirit întreprinzător. Constatând că, din arenda podului, nu prea are câștig, împrumutând bani cu dobândă, vinde „plute”, triumfând astfel în fața tuturor. Va renunța la afacerile încheiate cu Hubăr, curpinsă de orgoliul puterii. De asemena, personajele sunt numeroase, dintre acestea distingându-se eroina, un model de personaj reprezentativ pentru viziunea realistă și etică a autorului deoarece Mara, dovedește chibzuință și zgârcenie, spirit de economie și inteligență practică, izvorâtă din experiența vieții. Cu toate acestea, patima de bani nu o transformă pe Mara într-un monstru. Evoluția personajului se bizuie pe un echilibru permanent între setea de bani și dragostea pentru copii ceea ce devine și tema romanului.
În concluzie, conform argumentelor dezvoltate, opera literară ”Mara”, de Ioan Slavici, aparține speciei literare roman.