o compunere cum petrec oamenii inaltarea lui isus
Răspunsuri la întrebare
Invierea si Inaltarea Domnului incununarea a operei de Rascumparare
Moartea si invierea ! Iata pragurile care cutremura existenta fapturii omenesti. Si sunt cutremuratoare pentru ca ele regleaza aparitia "ex nihilo" a existentei noastre, sau, invers, indicatia unei intoarceri la nimic a existentei noastre trupesti.
Dar daca pentru crestin moartea apare cutremuratoare si totusi fireasca in masura in care e obligatorie, in schimb, moartea Celui "in care salasluieste trupeste toata Dumnezeirea" (Col. II, 9) nu mai este usor de acceptat. Ea poate fi inteleasa insa o data cu premisele oricarei credinte crestine : Dumnezeu a voit sa moara pe cruce Omul-Iisus, ca in El sa moara toata natura adamica a omenescului; tot ce a participat odata la pacat in Adam, a participat acum la omorarea pacatului pe Cuce, partas facandu-se si Invierii. Numai ca Mantuitorul a inviat in acelasi trup lasat cu trei zile inainte in mormant si regasit neschimbat, iar ceilalti vor invia in trupurile readunate de Dumnezeu, intr-o stare de nestricaciune, proprie vesniciei.
Invierea cu trupul a Domnului nostru Iisus Hristos inseamna doar intoarcerea, dupa biruinta asupra iadului, a sufletului omenesc purtat de dumnezeiasca persoana a Logosului: intoarcerea intr-un trup pastrat nealterat prin permanenta Dumnezeirii unite in chip nedespartit de toate elementele complexului psiho-somatic al lui Iisus, Durnnezeu-Omul.
Dar, inca in mormant fiind cu trupul, Dumnezeu-Cuvantul a dezlantuit asupra iadului valurile de lumina ale deplinei iertari divine, ridicand din conditia de umbra a "locuintei mortilor" toate sufletele dreptilor care-si asteptau de veacuri Stapanul, asa cum cantaBiserica noastra: "Sufletul Tau cel indumnezeit, Mantuitorule, vistieriile iadului pradapdu-le, sufletele cele din veac impreuna le-ai inviat, iar trupul cel purtator de viata, tuturor nestricaciune a izvorat".
Incercand o schematizare a rascumpararii, s-ar putea sublinia ca Mantuitorul, prinmoartea si invierea Sa :
- dezleaga, real si istoric, sufletele dreptilor - "celor ferecati in Veac" - facand astfel o prima judecata, o arvuna a celei universale, si le ridica in raiul "provizoriu" care va fi intarit si desavarsit dupa "sfarsitul" lumii si dupa restabilirea ei in conditiile indumnezeirii prin har ; - inviaza in trup real firea noastra, a umanitatii integrale, ridicand la inaltimi nebanuite firea omeneasca cea cazuta; si prin ridicarea omului la rangul pierdut, de stapan al tuturor stihiilor lumii, aducand si o valoare cosmica de reinviere si reconsolidare a lumii;