Poate careva sa scrie unmodel de argumentare lirica la clasa a7a la orice text liric amanuntit , detaliat , eu am nevoie in mare parte de model nu de argumentare
Răspunsuri la întrebare
Cad din cer mărgăritare
Pe oraşul adormit...
Plopii, umbre solitare
În văzduhul neclintit,
Visători ca amorezii
Stau de veghe la fereastră,
Şi pe marmura zăpezii
Culcă umbra lor albastră.
Iarna!... Iarna tristă-mbracă
Streşinile somnoroase,
Pune văl de promoroacă*
Peste pomi şi peste case.
Scoate-o lume ca din basme
În lumini de felinare -
Umple noaptea de fantasme
Neclintite şi bizare.
Din ogeagul* de cărbune
Face albă colonadă
Şi pe trunchiuri negre pune
Capiteluri de zăpadă,
Iar prin crengile cochete
Flori de marmură anină, -
O ghirlandă de buchete
Care tremură-n lumină.
Reci podoabe-n ramuri goale
Plouă fără să le scuturi,
Ici, risipă de petale,
Colo, roi uşor de fluturi...
(George Topîrceanu, Noapte de iarnă)
Poezia Noapte de iarnă scrisă de George Topîrceanu, aparţine genului liric, genul literar ce se caracterizează prin exprimarea directă a unor sentimente.
Un prim argument se regăseşte la nivelul discursului poetic, care este unul descriptiv cu note de subiectivitate poezia luând forma unui pastel. În acest context, eul liric apare în ipostaza contemplatorului de natură care îşi exprimă sentimentele de admiraţie în faţa spectacolului inegalabil al naturii zugrăvite. Prezenţa acestuia în text este implicită Poezia dobândeşte încărcătură afectivă şi prin punctuaţie: exclamaţia susţine bucuria eului liric, iar punctele de suspensie conferă un caracter meditativ versurilor.
Totodată, realitatea obiectivă este transfigurată într-o realitate subiectivă, redată prin imagini artistice create cu ajutorul figurilor de stil. Astfel, poetul înfăţişează un tablou al naturii iernatice, printr-o imagine vizuală realizată prin metafore( Cad din cer mărgăritare), ce pune în antiteză strălucirea ninsorii cu liniştea oraşului adormit în întuneric. Personificarea este şi ea prezentă în mai multe secvenţe lirice: plopii...stau de veghe, iarna tristă- mbracă/ streşinile somnoroase, accentuând atmosfera de basm a cadrului. Comparaţia „o lume ca din basme” accentuează acest lucru. Epitetul personificator “oraşul adormit” are rolul de a creea o imagine statică. Epitetul dublu fantasme/ Neclintite și bizare” plasticizează peisajul. Metaforele „flori de marmură, ghirlandă de buchete, “marmura zăpezii”, roi de fluturi”ilustrează atmosfera feerică a ienii
De asemenea, ca orice creaţie lirică, poezia este scrisă în versuri, grupate în strofe, elemente de versificaţie( rima încrucişată, ritmul iambic şi măsura de 7-8 .silabe oferindu-i o muzicalitate aparte.
Având în vedere toate aceste aspecte menţionate anterior, putem afirma că textul citat este o operă lirică.
Poezia....scrisă de.........., aparţine genului liric, genul literar ce se caracterizează prin exprimarea directă a unor sentimente.
Un prim argument se regăseşte la nivelul discursului poetic, care este unul subiectiv/ descriptiv/ descriptiv cu note de subiectivitate etc., poezia luând forma unei confesiuni lirice.În acest context, eul liric apare în ipostaza îndrăgostitului care meditează asupra fragilităţii sentimentului de iubire.Prezenţa acestuia în text este redată prin mărci lexico-gramaticale specifice: formele pronominale la persoana I .
Totodată, realitatea obiectivă este transfigurată într-o realitate subiectivă, redată prin imagini artistice create cu ajutorul figurilor de stil. Astfel, poetul înfăţişează....................( Se interpertează poezia cu evidenţierea figurilor de stil, a imaginilor artistice, insistându-se pe semnificaţia lor. Imaginile artistice şi figurile de stil trebuie incluse firesc şi interpretate.)
De asemenea, ca orice creaţie lirică, poezia este scrisă în versuri, grupate în strofe, elemente de versificaţie( rima......, ritmul.....şi măsura de.........silabe oferindu-i o muzicalitate aparte.
Având în vedere toate aceste aspecte menţionate anterior, putem afirma că textul citat este o operă lirică.