Limba română, întrebare adresată de dianacazacu202, 8 ani în urmă

Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte, in care sa prezinți relația dintre 2 personaje asa cum apare într-o nuvela studiata la clasa​

Anexe:

anateobalaban9: ce nuvela?
dianacazacu202: moara cu noroc

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de anateobalaban9
20

Răspuns:

„Moara cu noroc” de Ioan Slavici, apărută în anul 1881, este o operă realist-psihologică, ce are un caracter profund moralizator, prin care autorul critică lipsa de valori spirituale ale omenirii. Aceasta reflectă universul structurat al satului ardelenesc și ilustrează morala căderii în patima banului. Este o lucrare de referință în literatura română și în cadrul speciei literare din care face parte. Relația dintre Ghiță și Ana cunoaște o transformare dramatică de-a lungul operei, întrucât relația lor evoluează într-un vizibil declin, ducând la despărțire.

Pe de-o parte, statutul social al lui Ghiță se modifică pe parcursul nuvelei și subliniază evoluția personajului. Inițial, acesta este un cizmar sărac și tată de familie, pe umerii căruia apasă toată responsabilitatea bunăstării acesteia. Acest lucru îl încurajează să fie nemulțumit de situația lui socială și materială, ce conduc la luarea în arendă a cârciumii de lângă Moara cu noroc, în speranța că, astfel, va asigura familiei un trai mai bun. Schimbarea statului de la cizmar la cârciumar atrage după sine o îmbunătățire materială considerabilă, dar va avea un mare impact la nivelul statutului psihologic și moral. Din punct de vedere psihologic, Ghiță este marcat de un conflict interior între dragostea pentru Ana și dragostea pentru bani. Cele două voci interioare îi influențează modul de a gândi în funcție de circumstanțe. Mentalitatea lui este în continuă metamorfoză pe tot parcursul nuvelei, acesta fiind inițial un caracter puternic, ce nu se lasă influențat de alții, însă devine, pe final, taciturn, închis, necomunicativ și preocupat excesiv de imaginea lui în ochii celorlalți. Statutul moral al protagonistului cunoaște, de asemenea, o profundă metamorfoză. Personaj dominat de ambiție, aceasta se transformă din element susținător al afacerii lui într-o carență morală, folosită strict pentru sporirea averii. Ghiță devine treptat un om lacom, obsedat de câștig și lipsit de moralitate, fiind dispus să facă orice pentru a-și proteja veniturile. Devine criminal, omorându-și soția infidelă, în ciuda faptului că era direct responsabil de comportamentul ei.

Pe de altă parte,  statutul social al Anei este constant pe parcursul operei. Aceasta reprezintă tipologia soției supuse, ascultătoare, harnice și iubitoare, îngrijindu-se de liniștea soțului său și se ocupă, alături de mama sa, de gospodărie. Apariția lui Lică creează probleme în relația ei cu Ghiță, pe care încearcă să le țină sub control. Din punct de vedere psihologic, Ana este o femeie care judecă într-o manieră simplă și pragmatică. Dat fiind fondul ei etic sănătos, ea simte că „Lică e om rău și primejdios” și îl previne pe Ghiță. Statutul moral al acesteia însă evoluează în paralel cu cel al lui Ghiță, degradându-se. Aceasta sfârșește la fel de tragic pentru că încalcă valori și virtuți morale, precum: cinstea, corectitudinea și loialitatea față de soțul ei, pe care îl înșală cu Lică.

Semnificative pentru relația personajelor sunt două secvențe din care reiese degradarea morală a acestora. Ghiță începe să își perceapă familia drept piedică în calea evoluției sale și a îmbogățirii, fapt ce denotă un prim moment al dezumanizării. Acesta conștientizează atât beneficiile luării cârciumii în arendă, cât și faptul că bunăstarea lui și a familiei lui depind de voința lui Lică Sămădăul. Prinzând gustul câștigului, protagonistul dorește să rămână la Moara cu noroc o vreme: „vedea banii grămadă înaintea sa… de dragul acestui câștig ar fi fost gata să-și pună pe un an, doi capul în primejdie”. Deoarece este conștient că acest

lucru îi pune în pericol familia, acesta se gândește că i-ar fi fost mai ușor dacă nu ar fi avut familie „Ghiță întâia oară în viața lui ar fi voit să n-aibă nevastă și copii”. Ulterior, punctul culminant al dezumanizării sale este când acesta ajunge să fie dispus să facă orice pentru a se răzbuna, folosind-o pe Ana drept momeală pentru a se asigura că Lică nu părăsește cârciuma. Ajuns pe ultima treaptă a degradării morale, Ghiță își aruncă soția în brațele lui Lică. Dezgustată de atitudinea lui Ghiță, care s-a îndepărtat de familie, Ana cedează avansurilor lui Lică. Dându-și seama de infidelitatea acesteia, protagonistul o ucide din gelozie, deși era aproape deplin responsabil de acest deznodământ. Ulterior și el este ucis de Răuț la ordinul lui Lică.


anateobalaban9: Ghiță este caracterizat în mai multe moduri, treptat, pe parcursul nuvelei, evidențiindu-se degradarea lui morală și distrugerea lui. Naratorul omniprezent și omniscient îl caracterizează direct, urmărindu-i transformările și lupta interioară: „de tot ursuz, se aprindea pentru orice lucru de nimic”.
anateobalaban9: Lică Sămădăul și Ana contribuie, prin vorbele lor, la construirea unui profil psihologic. Lică îl consideră om de nădejde: „dacă te-aș avea tovarăș pe tine, și de dracu și de mumă-sa”, iar Ana îl descrie ca fiind lipsit de personalitate și tărie de caracter: „Ghiță nu-i decât muiere în haine bărbătești”.
anateobalaban9: Totodată, monologul interior al personajului evidențiază unele trăsături psihologice. Acesta își conștientizează slăbiciunile, dar nu și le asumă, punându-și lipsa de caracter pe seama divinității: „Ei ce să-mi fac?… așa m-a lăsat Dumnezeu!”. Astfel, se conturează un om care inițial este harnic, bun, gospodar și familist, transformat prin lăcomie într-un bărbat fricos, laș și răzbunător, ceea ce îl distruge în final.
anateobalaban9: Ana este caracterizată atât direct: „Ana era tânără și frumoasă… fragedă și subțirică… sprintenă și mlădioasă”, cât și indirect de către narator. Acesta îi conturează portretul psihologic, reliefând credința ei că tandrețea, duioșia și căldura sufletească pot da echilibru căminului. Propriile ei cuvinte evidențiază însușiri esențiale, precum inteligența și intuiția feminină.
anateobalaban9: Conflictul dintre personaje vizează o ciocnire de interese, un dezacord. Acesta este dublat de puternice conflicte interioare. În plan extern, conflictul dintre Ghiță și Lică este de natură economică, generat de dorința amândurora de câștig, însă Ghiță este măcinat și de un puternic conflict interior. Prins într-o dilemă morală acesta oscilează între dorința de a rămâne un om cinstit, respectat și ispita îmbogățirii ușoare alături de Lică.
anateobalaban9: În final, acesta este prins în confruntarea dintre conștiința valorilor autentice și slăbiciunile care ajung să-i controleze viața, fapt ce reliefează caracterul psihologic al nuvelei. Ana devine relevantă pentru conflict în momentul în care Ghiță își pierde echilibrul.
anateobalaban9: Aceasta încearcă să se apropie de el, pe măsură ce acesta se închide în sine, dând naștere la un conflict în interiorul Anei, între dorința ei de a-și salva căsnicia și familia, și rușinea de a avea un hoț tâlhar, punând dragostea ei la grea încercare.
anateobalaban9: Moara cu noroc este o nuvelă realist-psihologică în care arta construirii personajelor este dublată de un spirit moralizator, Slavici afirmând că rostul scrierii a fost îndrumarea spre o viață în armonie cu valorile firii omenești.
Alte întrebări interesante