Relatia intre ordinea umana si supraumana in CUPLU de Ana Blandiana si CALIN de Mihai Eminescu...esseu.Va ROG FRUMOS CINEVA SA MA AJUTE!
Răspunsuri la întrebare
Se împlinesc 115 ani de la moartea lui Mihai Eminescu,
poetul despre care Maiorescu credea, în 1889, cã este „un om
al timpului modern” ºi cã „pe cât se poate omeneºte prevedea,
literatura poeticã românã va începe secolul al XX-lea sub
auspiciile geniului lui, ºi forma limbii naþionale care ºi-a gãsit
(în el) cea mai frumoasã înfãptuire pânã astãzi, va fi punctul
de plecare pentru toatã dezvoltarea viitoare a vestmântului
cugetãrii româneºti”. Previziuni adeverite. Poezia româneascã
din secolul care s-a încheiat nu de mult a pornit, într-un chip
sau altul, de la Eminescu, chiar ºi atunci când s-a îndepãrtat
de el (cazul simbolismului, cazul Blaga, cazul – mai complex –
al inclasabilului Arghezi). Eminescu a devenit un model cultural
ºi, cu timpul, un mit al spiritualitãþii noastre.
Cum îl primim ºi cum îl privim azi, în epoca internetului, a
CD-ROM-ului, a postmodernitãþii pe autorul Luceafãrului Luceafãrului, al
Odei (în metru antic) Odei (în metru antic), al Sãrmanului Dionis Sãrmanului Dionis ºi al vehementelor
articole din Timpul? Mai este citit, azi, Eminescu, mai poate fi
socotit „expresia integralã a spiritualitãþii româneºti”, un poet
naþional (aºa cum credeau marii lui interpreþi, de la G. Ibrãileanu
ºi Nicolae Iorga pânã la G. Cãlinescu, Tudor Vianu, Perpessicius,
Dimitrie Popovici?). Mai putem zice despre el, cum i-a zis G.
Cãlinescu, „poetul nepereche” sau, dupã o vorbã a lui
Constantin Noica, „partea noastrã cea mai bunã”, „omul deplin
al culturii româneºti”, „omul total al spiritului românesc”, în
fine, mai este Eminescu azi, pentru noi, românii, creatorul în
care ne gãsim ºi ne regãsim cu toate ale noastre, bune çi rele,
cu nostalgiile çi neliniçtile noastre, cu modul nostru de a fi?
Sunt semne, destul de insistente, cã Eminescu nu mai place
ºi nu mai este stimat ca poet aºa cum plãcea ºi era stimat de
generaþiile anterioare ºi cã perpetuarea mitului naþional întru-
chipat de Eminescu agaseazã pe unii intelectuali, tineri sau
mai vârstnici, nemulþumiþi de ceea ce ei numesc „cultul lui
Eminescu”, interpretarea lui triumfalistã, citarea lui evlavioasã.
Cineva l-a numit pe Eminescu un spirit „protolegionar”. Alþii,
mai tineri, au scris într-o revistã sãptãmânalã cã „îi pot
recunoaºte (lui Eminescu, desigur), meritul de a fi fost nu mai
mult decât un onorabil poet al secolului XIX, nãscut în mod
norocos într-o perioadã când limba literarã nu se aºezase”. În
ceea ce priveºte proza, ei bine, proza lui Eminescu le pare
acestor tineri contestatari „sub nivelul minimei lizibilitãþi”. Dar
publicistica ardentã, vehementã a lui Eminescu? Un tânãr
asistent universitar, devenit între timp profesor ºi analist
politic, scria cu câþiva ani în urmã: „Eminescu trebuie contestat
ºi demitizat, dar nu pentru rudimentele sale de gândire politicã;
din acest punct de vedere, el e realmente nul – nu ai obiect”.
În fine, este pusã în discuþie chiar sintagma Eminescu – poet
naþional, cu motivaþia cã nu poate fi poet naþional un spirit
„paseist conservator”, cum se dovedeºte a fi Eminescu.
Ar fi o eroare sã credem cã toatã lumea româneascã gândeºte
în aceºti termeni despre Eminescu, azi, ºi ar fi, de asemenea, o
eroare gravã sã nu acceptãm ideea cã un mare creator poate fi
pus în discuþie ºi cã din confruntarea opiniilor adevãrul despre
opera lui nu poate sã triumfe. Fiind critic literar, n-aº putea face