Sufletul satului
Copilo, pune-ţi mânile pe genunchii mei.
Eu cred că veşnicia s-a născut la sat.
Aici orice gând e mai încet,
şi inima-ţi zvâcneşte mai rar,
ca şi cum nu ţi-ar bate în piept,
ci adânc în pământ undeva.
Aici se vindecă setea de mântuire
şi dacă ţi-ai sângerat picioarele
te aşezi pe un podmol de lut.
Uite, e seară.
Sufletul satului fâlfâie pe lângă noi,
ca un miros sfios de iarbă tăiată,
ca o cădere de fum din streşini de paie,
ca un joc de iezi pe morminte înalte.
Satul minunilor
Ajuns-am prin pulberi şi mirişti
unde răzbat fără sfat numai unii.
Drumeaguri ades ocolit-am prin linişti
după mersul albastru al lunii.
Lîngă fîntînile darului harului
pîlpîie boalele, ţipă lăstunii.
Plin este satul de-aromele zeului
ca un cuib de mirosul sălbăticiunii.
Legi răsturnînd şi vădite tipare
minunea ţîşneşte ca macu-n secară.
Cocoşi dunăreni îşi vestesc de pe garduri
dumineca lungă şi fără de seară.
Anexe:
albatran:
da, merita o abordare mai serioasa..revin dupa ora 11
ci adânc în pământ undeva."
Răspunsuri la întrebare
Răspuns de
3
Conceptul autorului despre spatiul mioritic din textul in proza "Randuri -Ganduri "arata u echilibru profund, o integrare in Armonia Universala, prin ritmurile locale ale satului romanesc.Acdentul este pus pe curgere, pe devenire.Ea e vazuta ca ceva natural nu doar de acceptat ci in care este normal sa te integrezi, sa te lasi dus, sa faci parte din ea.Nu ca la alte popaare unde viota este privita ca guvernata de Forte externe individului, de un Destinului de neinteles, eventual potrivnic.
Insusi titlul textului' 'Randuri-Gnduri" arata incadrarea gandurilor si randurilor individuale in liniile de forta ale curgerii universale.
In Poezia 'Sufletul satului" aceste idei sunt mai puternic exprimate si mult imbogatite, asa cum este cazul unui text liric.
Inima ce bate mai incet, duce la o coborare interioara, la o meditatie; coborare ce are perceptie externa, mergand catre Geea, din care ne tragem cu totii, dar o Geea romaneasca ( "isi scot stramosii degetele-afara , de ghiocei de crini, de toporasi"-Primavara , Virgil Carianopol).In viziunea satului , Bl;aga integreza si idei din crestinism (conceptulde mantuiere si de tortura sangeranda, dar si vindecarea locala, nu externa, "un podmol; de lut") si idei din un cult pre si extra crestin al naturii si vitalitatii ("ca un joc de iezi pe morminte înalte'; in perioad precrestina locasele de cult se faceau pe 'inaltimi" si in prejama copacilor)
6.'...are sufletul deasupra sufletelor oamenilor"
Satul romanescare un suflet in sine, aflat pe o treapta de vibratie superioara in comunicarea cu Universul pt ca aduna vibratiile tuturor oamenilor care l-au cladit; dar este uman prin toate manifestarile si face ca omul sa fie universal cand este in rezonanta cu acestea; prin maricea benefica a satului (spre deosebirede cea dezumanizanta si ostila din Matrix-filmul). Om si Univers comunica prin portalul 'satul romanesc".
"...e un eu in sine, alaturi de eul omenesc"; cum ziceam, satul are personalitate, devine el insusi o Entitate Buna
2.viziunea originala; viziunile geniale sunt simple; prin satul romanesc a reusit sa se conecteze cu Vesnicia, o aspiratie neimplinita a multor filosofii si o mitologie a multor religii; la sat vesnicia devine perceptibila si palpabila " : "ca o cadere de fum din stresini de paie", ca un "joc de iezi pe morminte inalte".
'
"Lîngă fîntînile darului harului
pîlpîie boalele, ţipă lăstunii." Fantana, alt concept drag lui(am vorbit despre" sapa, frate sapa..pana dai de stele in apa") este un canal de comunicare cu nivelurilede sub si de peste noi; "mersul albastru al lunii"; si la asiatici se zice 'luna se oglindeste in lac, sau lacul oglideste luna? ; care este universul real, si care este Ceea Lume?? apa si oglinda ei au fost mereu porti de separare dar si de trecere-vezi Alice in Wonderland sau Harry Potter si Piatra filosofala; tot asiaticii 'opresc" gandul tocmai pt a fi mai receptivi; Blaga indeamna aici la o domolire: "orice gand e mai incet")
'Harul" este paranormalul in viziune crestina benefica. 'Boale" este un regionalism polisemantic insemnand si animale, generic, si duhuri(de obicei rele)..deci iarasi trimiteri catre dimensiunile necunoscute dar integrate si conectate , pulsand in spatiul satului.
Nu este uitata nici sansa revelatiei, a cunoasterii ce sparge tiparele "
"Legi răsturnînd şi vădite tipare
minunea ţîşneşte ca macu-n secară."
Pe scurt, In viziunea lui Lucian Blaga satul este o picatura holografica de Univers Armonios, un 'string" ce aduna nemarginiri de timp , spatiu si manifestari.
Insusi titlul textului' 'Randuri-Gnduri" arata incadrarea gandurilor si randurilor individuale in liniile de forta ale curgerii universale.
In Poezia 'Sufletul satului" aceste idei sunt mai puternic exprimate si mult imbogatite, asa cum este cazul unui text liric.
Inima ce bate mai incet, duce la o coborare interioara, la o meditatie; coborare ce are perceptie externa, mergand catre Geea, din care ne tragem cu totii, dar o Geea romaneasca ( "isi scot stramosii degetele-afara , de ghiocei de crini, de toporasi"-Primavara , Virgil Carianopol).In viziunea satului , Bl;aga integreza si idei din crestinism (conceptulde mantuiere si de tortura sangeranda, dar si vindecarea locala, nu externa, "un podmol; de lut") si idei din un cult pre si extra crestin al naturii si vitalitatii ("ca un joc de iezi pe morminte înalte'; in perioad precrestina locasele de cult se faceau pe 'inaltimi" si in prejama copacilor)
6.'...are sufletul deasupra sufletelor oamenilor"
Satul romanescare un suflet in sine, aflat pe o treapta de vibratie superioara in comunicarea cu Universul pt ca aduna vibratiile tuturor oamenilor care l-au cladit; dar este uman prin toate manifestarile si face ca omul sa fie universal cand este in rezonanta cu acestea; prin maricea benefica a satului (spre deosebirede cea dezumanizanta si ostila din Matrix-filmul). Om si Univers comunica prin portalul 'satul romanesc".
"...e un eu in sine, alaturi de eul omenesc"; cum ziceam, satul are personalitate, devine el insusi o Entitate Buna
2.viziunea originala; viziunile geniale sunt simple; prin satul romanesc a reusit sa se conecteze cu Vesnicia, o aspiratie neimplinita a multor filosofii si o mitologie a multor religii; la sat vesnicia devine perceptibila si palpabila " : "ca o cadere de fum din stresini de paie", ca un "joc de iezi pe morminte inalte".
'
"Lîngă fîntînile darului harului
pîlpîie boalele, ţipă lăstunii." Fantana, alt concept drag lui(am vorbit despre" sapa, frate sapa..pana dai de stele in apa") este un canal de comunicare cu nivelurilede sub si de peste noi; "mersul albastru al lunii"; si la asiatici se zice 'luna se oglindeste in lac, sau lacul oglideste luna? ; care este universul real, si care este Ceea Lume?? apa si oglinda ei au fost mereu porti de separare dar si de trecere-vezi Alice in Wonderland sau Harry Potter si Piatra filosofala; tot asiaticii 'opresc" gandul tocmai pt a fi mai receptivi; Blaga indeamna aici la o domolire: "orice gand e mai incet")
'Harul" este paranormalul in viziune crestina benefica. 'Boale" este un regionalism polisemantic insemnand si animale, generic, si duhuri(de obicei rele)..deci iarasi trimiteri catre dimensiunile necunoscute dar integrate si conectate , pulsand in spatiul satului.
Nu este uitata nici sansa revelatiei, a cunoasterii ce sparge tiparele "
"Legi răsturnînd şi vădite tipare
minunea ţîşneşte ca macu-n secară."
Pe scurt, In viziunea lui Lucian Blaga satul este o picatura holografica de Univers Armonios, un 'string" ce aduna nemarginiri de timp , spatiu si manifestari.
Alte întrebări interesante
Matematică,
8 ani în urmă
Ed. muzicală,
8 ani în urmă
Matematică,
8 ani în urmă
Limba română,
9 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă
Limba română,
9 ani în urmă