Textul 1
„Pescărușii răsar dimineața din apă
Ca niște nuferi ai mării ;
O clipă plutesc pe-ntinderi albastre
Și vântul apoi le răpește petalele albe
Rotindu-le prin aer sclipitoare,
Apropiindu-le de valuri
Și iarăși ridicându-le-n văzduh
Până sus unde orice făptură dispare.
E țărmul galben — și din larg
Vin valuri străvezii și amare.
Încet-încet îmi vor pătrunde-n suflet
Cetățile lor călătoare.
Cine mai știe ce drumuri
Am coborât de la nord
Ca să colind rătăcind
Pe nisipul fierbinte.
Așa cum aș vrea să uit orice mișcare,
Aș vrea să tac, să nu mai spun nimic —
Cuvintele mi se topesc în valuri
Făcându-le și mai albastre —
Acum ascult în ritmul mării glasuri,
E-atâta pace-n preajmă — doar pescărușii
Sclipind între apă și cer,
Mi-aduc iarăși aminte de timp
Și toate ce trec înainte. (...)”
A. E. Baconsky, Pescărușii
Textul 2
,,Peisajul, ca gen autonom, apare în secolul al XVI-lea. De la sfârșitul Evului Mediu, artiștii folosesc pentru
reprezentarea naturii semne arhetipale, de exemplu linii ondulate pentru apă sau feston pentru nori. Examinarea, în
operele executate în secolele al XIII-lea și al XIV-lea, a felului în care pictorii s-au preocupat de natură este foarte
elocventă: stâncile, moștenire din icoanele bizantine, se îndulcesc pentru a se transforma în coline, văi și câmpii; fondul
decorativ din Evul Mediu timpuriu cedează locul cerurilor reale.
operelor în loc să constituie motivul lor. Adevăratul peisaj se naște la Veneția. Pictura lui Vittore Carpacio, Giovanni
Bellini și Giorgione oferă vederi admirabile ale lagunei și ale pământului care o închid. Aceste vederi formează cadrul
de desfășurare a unor subiecte care nu sunt peisaje, completând reprezentarea unei vânători de rațe (Carpacio), o
Răstignire sau alt episod sfânt (Bellini).
Ca gen autonom, peisajul și-a luat avânt în nordul Eurpei, în regiunile germanice și în special în zona danubiană
(Cranach cel Tânăr, Albrecht Altdorfer).
flamanzii. Italienii preferă o natură apatică, colonizată de om.
Totuși, observarea naturii servește la decorarea
Începând cu secolul al XVI-lea, se constată diferențe între peisajele
reprezentate în anumite regiuni. Pictorii Europei centrale redau peisaje vaste, munți înalți, pante abrupte. La fel și
diferențiată după regiuni. În Olanda, acest gen devine tot mai răspândit, majoritatea picturilor înfățișând natura locală,
marea ocupând un loc important.”
În secolul al XVII-lea, practica peisajului rămâne
Anexe:
Răspunsuri la întrebare
Răspuns de
1
Tema comuna din textele prezentate este peisajul. Primul text se focuseaza pe peisajul marii și măestia ei, iar al doilea explica în amănunt despre istoria și însemnarea peisajului în general.
[Poti sa mai elaborezi tu puțin ]
Utilizator anonim:
multumesc poti sa imi mai faci 2 ex?
Răspuns de
1
Acum sper ca iti este de folos raspunsul:))
Anexe:
Alte întrebări interesante
Engleza,
8 ani în urmă
Matematică,
8 ani în urmă
Limba română,
8 ani în urmă
Engleza,
8 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă
Istorie,
9 ani în urmă