Limba română, întrebare adresată de Biannca7, 9 ani în urmă

Un eseu la Povestea lui Harap-Alb, please? ( as prefera unul care sa fie facut cu notitele din clasa, nu chiar de pe net )

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de angi32
13
Definitie basmul:
Basmul este specia epicii populare şi culte, cu largă răspândire, în
care se narează întâmplări fantastice ale unor personaje imaginare,
aflate în luptă cu forţe malefice ale naturii sau ale societăţii, pe
care le biruiesc în cele din urmă

Basmul este specia epică de mare întindere, de obicei în proză, care
narează întâmplări fabuloase (fantastice) ale unor personaje imaginare,
înzestrate cu însuşiri supranaturale


Basmul cult păstrează trăsăturile celui popular:

- caracterul moral: lupta dintre bine şi rău, încheiată cu victoria
binelui, promovarea stărilor umane unanim acceptate (curaj, vitejie,
omenie, isteţime, iubire)

-caracterul mitic: evenimente care se petrec între timp şi spaţii nedeterminate

- caracterul iniţiatic: eroul luptă pentru dobândirea unui nou statut


Caracteristicile basmului:

1. ilustrează altă lume decât cea reală: acţiunea se petrece în
împărăţiile lui Verde Împărat şi ale Împăratului Roş, personajele sunt
împăraţi, fii şi fiice de crai

2. tema basmului: înfruntarea dintre bine şi rău, încheiată cu victoria binelui

3. finalul este fericit (triumful binelui)

4. întâmplările reale se împletesc cu cele fantastice

5. există personaje reale şi personaje fantastice, acestea din urmă având puterea de a se metamorfoza

6. timpul şi spaţiul nu sunt clar precizate

7. timp fabulos şi spaţiu mitic: “Amu cică era odată ”, “într-o ţară mai îndepărtată”, “tocmai la o margine a pământului”

8. motive narative tipice: călătoria, probele, răzbunarea, demascarea
spânului, pedeapsa, căsătoria, cifra 3, superioritatea mezinului,
supunerea prin vicleşug

9. cifre fatidice: craiul avea 3 fii, există 3 apariţii ale spânului,
spânul îl supune la 3 probe iniţiatice, calul vine de trei ori să
mănânce jăratic, apoi se scutură de 3 ori.

10. modalităţi narative: fuziunea real-ireal

11. elemente magice

12. umanizarea fantasticului prin compunerea eroilor

13. dramatizarea acţiunii prin dialog

14. stil paremiologic

15. modalităţi de caracterizare a personajelor (directă, autocaracterizare, caracterizare indirectă: gesturi, mimică, limbaj)


“Povestea lui Harap-Alb” scrisă de Ion Creangă este un basm cult deoarece:

1. este o operă epică în proză care narează o serie de întâmplări cu ajutorul unor personaje

2. întâmplările au loc într-un spaţiu real: curtea craiului, a
împăratului Verde, a împăratului Roş, dar şi într-unul fantastic:
grădina cu sălăţi păzită de un urs fabulos, izvorul unde se adapă un
cerb înstelat, tărâmul în care se întâlnesc cei cinci năzdrăvani

3. la acţiune participă personaje reale (verosimile): fiul craiului,
cei doi împăraţi, dar mai ales năzdrăvane (fantastice, fabuloase): cei
cinci năzdrăvani, fata împăratului Roş, Sfânta Duminică

4. apar animale năzdrăvane credincioase (adjuvanţi): calul lui
Harap-Alb, turturica, crăiasa furnicilor şi a albinelor sau care pun în
primejdie (ursul din grădina cu sălăţi, cerbul)

5. apar obiecte miraculoase (tava cu jăratec, armele şi hainele de mire, cele trei smicele, apa vie şi apa moartă)

6. conflictul are loc între bine (Harap-Alb) şi rău (Spân)

7. prin eroul care reprezintă binele sunt personificate valorile perene
ale umanităţii: bine, frumos, adevăr, milostenie, prietenie, iubire

8. cultivă principii morale esenţiale: adevărul, dreptatea, cinstea, prietenia, ospitalitatea, curajul

9. sunt folosite formule iniţiale (“Amu cică era odată într-o ţară un
crai care avea trei feciori”), mediane (“Dumnezeu să ne ţie, ca
cuvântul din poveste, înainte mult mai este”) şi finale (“Cine se duce
acolo bea şi mănâncă.

Iar pe la noi, cine are bani bea şi mănâncă, iară
cine nu, se uită şi rabdă”)

10. motive specifice (împăratului fără urmaş, superiorităţii mezinului,
podului, calului năzdrăvan, interdicţiei, al probelor, al substituirii
prin înşelăciune, al obiectelor magice)

11. are un autor cunoscut

- la Ion Creangă, principala trăsătură a fantasticului este
antropomorfizarea: personajele fabuloase se comportă în general ca
oamenii; este un fantastic de tip beningn, clar prin seninătate,
absenţa tragicului

angi32: sper ca tiam fost de ajutor
angi32: daca vrei poti sa ami trimiti o cerere de prietenie
angi32: ????
Biannca7: e ok, multumesc frumos :)
angi32: cu placere
angi32: nai pentru cee
Alte întrebări interesante