Limba română, întrebare adresată de Utilizator anonim, 8 ani în urmă

vra un refera cu titlu valori

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de Utilizator anonim
1

                                                                         Valorile                                               Drumul prin viaţă al omului este presărat de nenumărate valori. Printre acestea, valorile morale au un rol deosebit atât în formarea caracterului şi a stilului distinctiv al oamenilor unii faţă de alţii, cât şi în coagularea şi solidarizarea lor în adoptarea unor proiecte comune care le canalizează viaţa. Căci omul este individ, cu multiple nevoi personale care îl determină să aleagă din realitate ceea îi este potrivit, dar trăieşte totodată în diferite colectivităţi, care îi impun anumite criterii de alegere şi decizie. Deşi el are libertatea de a-şi schimba comunitatea, devenind chiar apatrid, existenţa lui este foarte ameninţată atunci când se rupe de orice fel de grup exterior.Iar valorile grupului sunt, aproape întotdeauna, şi valori principale pentru individ. Un astfel de grup care predetermină valorile morale ale unui individ este familia, care, la rândul ei evoluează sub influenţa schimbărilor macro şi microsociale, în plan economic, moral, religios,al raporturilor inter-generaţionale etc.

Prin urmare, nu putem avea o imagine a principalelor valori morale dacă nu deţinem datele principale despre societatea în care ele sunt cultivate după anumite reguli şi obişnuinţe, tradiţii împărtăşite de membrii, instituţiile principale, grupurile clasiale, etnice şi de altă natură din acea societate. De asemenea, un rol important îl are şi limba folosită în intercomunicările membrilor, precum şi celelalte mijloace de comunicare în interirorul şi în exteriorul grupului / comunităţii respective.

În morală, metamorfoza valorilor în idealuri, norme, reguli şi principii morale menite să-i asigure omului ascensiunea se asociază cu crize sociale şi stări anomice, sceptice şi pesimiste. De aceea auzim tot mai des întrebarea: nu se poate urma şi drumul invers, spre un nou echilibru dobândit cu o înţelepciune care provine atât din ştiinţa despre prezent, cât şi din cea despre trecutul care poate deveni viitor (avem în vedere utopia elveţianului Däniken privind ”amintirile despre viitor” cu relicvele tehnologice de pe Glob).

Faptul că ne propunem să distingem valorile morale principale plecând de la realitatea prezentă, nu exclude de loc memoria unui trecut eroic şi imaginarea unui viitor mai bun pentru om.

Evităm, deocamdată, denumirea de “valori fundamentale“(1), care le implică pe cele ne-fundamentale, adică o noţiune complementară foarte largă şi din acest motiv şi foarte imprecisă, vagă. Dar nu putem evita cercul care se naşte cu aceste concepte - principal, fundamental - care au de asemenea funcţii valorizante.

Discuţiile filosofice s-au purtat mai puţin în legătură cu clasificările valorilor morale după criteriile principal-secundar şi fundamental, nefundamental cercetându-se mai mult asemănările şi deosebirile dintre valoare morală şi faptă morală, în context cu raporturile dintre apreciere şi descriere, care trimit la raporturile dintre judecata de valoare şi judecata de existenţă, respectiv, la raportul dintre obiectiv şi subiectiv în producerea şi receptarea valorilor.

S-a pus de asemenea şi problema dacă există evaluări neutre, adică enunţuri care ilustrează neaderenţă de nici o parte, ”echidistanţa” invocată adeseori în ultimii ani. Ajungem astfel şi la periculoasa lozincă îmbrăţişată de totalitarismele secolului XX: cine nu este cu noi este împotriva noastră!

Valorile morale pe care le prezentăm în continuare le stipulăm prin judecăţile valorice condiţionate nu numai de demersul etic, ci şi de cel politologic şi pedagogic. Confruntând aceste judecăţi cu cele ale partenerilor de dialog, sperăm să ajungem spre alte zări de înţelegere şi de acţiune.

Diversitatea moralei este sintetizată în concepţii şi doctrine etice marcate atât de discontinuitate şi continuitate, cât şi de bivalenţă şi polivalenţă de semnificaţii. Anumite tendinţe teoretice unificatoare sunt reliefate în frecvenţa unor termeni,concepte şi maxime tipice demersului axiologic al eticii din toate timpurile, cum sunt “bun“, “bine“, “rău“, ”drept“, ”adevărat“ şi altele. Ele evocă, adesea, reguli, norme şi principii, virtuţi şi vicii pentru care filosofii acestor timpuri aduc temeiuri mai mult sau mai puţin plauzibile pentru gândirea şi simţirea omului de la începutul mileniului trei creştin. Una din condiţiile importante ale valorilor morale este manifestarea libertăţii umane, care este la rândul ei complex determinată (natural, social-istoric, cultural).


Utilizator anonim: multumesc
Utilizator anonim: Cu placere!
Alte întrebări interesante