caracterizeaza personajul principal din padurea spinzuratilor
Răspunsuri la întrebare
Răspuns de
6
Apostol Bologa este personajul principal al romanului "Padurea spanzuratilor", primul erou din literatura romana intruchipat de intelectualul ce traieste o drama de constiinta.
Eroul principal se contureaza in trei ipostaze importante: cea de cetatean, cea de roman si cea de om.
Apostol Bologa este fiul aprigului avocat Iosif Bologa ce fusese doi ani intemnitati, si al Marie, care avea pentru copilul ei o "dragoste idolatra" si al carui suflet era plin de credinta, reprosandu-si chiar daca nu cumva il iubeste mai mult pe odrasla mai mult decat pe Atotputernicul". Astfel copilul Bologa La varsta de 6 ani are o viziune pe care mama sa o interpreteaza cape un semn divin si isi dirijeaza copilul spre calea preotiei. Acesta dezvolta din Bologa un caracter fricos, indoielnic. Dar tatal in
tors din armata dezvolta din Apostol un caracter tenace , accentuand latura patriotica in educarea lui, cuvintele lui emblematice fiind "sa nu uiti nici odata ca esti roman. Astfel Bologa primeste din partea parintiilor lui o educatie contradictorie care parea solida. Elev la liceul din Nasaud traieste un experienta trista prin moartea tatalui sau considerand ca la pierdut pe D-zeu. " Am pierdut pe D-zeu, il fulgera prin minte".
Student la facultatea de filozofie din Budapesta este dornic de cunoastere dobandind stima profesorilor pentru inteligenta sarguinta si curajul opiniilor, aici cauta certitudini crezand ca stiinta ii poate oferii un "adevar absolut".
Se logodeste cu Marta Dansa si din orgoliu dar si din dorinta de cunoastere se inroleaza pe front convins ca razboiul "este un adevarat izvor de viata cel mai eficace element de selectiune(…) pentru ca numai razboiul este adevaratul generator de energii".
Romanul debuteaza cu scena spanzuratorii lui Svoboda in care se contureaza ipostaza de cetatean. Toata aceasta ipostaza poate fi plasata sub formula "omul nu este nimic in afara de stat".
Eroul va fi obsedat de constiinta datorie dar lumina triumfatoare, izbavitoare din ochii lui Svoboda cat si din discutia ulterioara de la popota ofiterilor va rasturna scara de valori a personajului si va intra treptat intr-o criza morala. incearca sa se convinga ca a procedat corect dar va incepe sa simta un sentiment de culpabilitate fata de o crima mascata cu grija.
Astfel se apropie din nou de ipostaza de cetatean obsedat de datorie.
Pe front este viteaz , decorat si captat in Curtea Martiala si participand astfel la condamnarea lui Svoboda.
Momentul in care afla ca va fi mutat pe frontul din Transilvania va genera in sufletul lui adevarata imposibilitate morala, de a lupta impotriva propriului sau neam.
Acum se contureaza a doua ipostaza a eroului cea de roman. Apartenenta lui la natiunea romana va traversa acum constiinta eroului.
Pentru a traversa situatia limita a existentei sale Bologa va incerca sa distruga reflectorul rusesc crezand ca in acest fel ca rasplata nu va fi trimis pe frontul din Transilvania.
Generalul Kark refuza rugamintea lui Bologa si emite ipoteza unei viitoare dezertari.
Ia hotararea de a dezerta dar este ranit si internat in spital iar confruntarea cu moartea il ingrozeste.
ii marturiseste lui Varga ca ideea dezertarii nu l-a parasit pentru ca: "Lege, datorie, juramant sunt valabile numai pana in clipa cand iti impun o crima fata de constiinta data, nici o datorie din lume nu are dreptul sa calce in picioare sufletul omului".
Repartizat la coloana de munitii din spatele frontului contribuie indirect la crima fata de propriul neam.
Rupe logodna cu Marta dar gazduit de groparul Vidor se indragosteste de Ilona care-l cucereste prin sinceritatea sentimentelor ei.
Este chemat din nou la Curtea Martiala si pus in situatia de a judeca 12 tarani romani invinuiti pentru tradare. Pentru a doua oara se contureaza ipostaza de roman. El hotaraste pentru a doua oara sa dezerteze si de aceasta data o si face desi era constient ca sublocotenentul Varga il urmareste. Pleaca intr-o noapte sa treaca linia frontului dar se rataceste si este prin de o patrula chiar in sectorul lui Varga, care-l aresteaza.
Este judecat si condamnat la moarte. Acum se contureaza ipostaza lui de om.
Condamnat la moarte eroul se cauta pe sine insusi, se elibereaza de teroarea ideilor pure de zbuciumul sufletesc generat de sentimentul de culpabilitate de povara nesinceritatii si a crimei de existenta neautentica si falsa. Asistam astfel la un adevarat proces de purificare de impacare a eroului cu sine cu intreaga umanitate cu sine. "Acuma mi-e sufletul linistit iubirea imi ajunge caci iubirea imbratiseaza deopotriva pe oameni si pe D-zeu viata si moartea"
in momentul spanzurari, ca si Svoboda la inceputul romanului, "Apostol isi potrivi singur streangul cu ochii insetati de lumina rasaritului". Moare "in vreme ce in urechi i se stingea glasul preotului: Primeste, Doamne, sufletul robului tau Apostol…"
Apostol Bologa moare ca un erou al neamului sau, din dragoste pentru tara sa, pentru libertate si adevar, pentru triumful valorilor morale.
Eroul principal se contureaza in trei ipostaze importante: cea de cetatean, cea de roman si cea de om.
Apostol Bologa este fiul aprigului avocat Iosif Bologa ce fusese doi ani intemnitati, si al Marie, care avea pentru copilul ei o "dragoste idolatra" si al carui suflet era plin de credinta, reprosandu-si chiar daca nu cumva il iubeste mai mult pe odrasla mai mult decat pe Atotputernicul". Astfel copilul Bologa La varsta de 6 ani are o viziune pe care mama sa o interpreteaza cape un semn divin si isi dirijeaza copilul spre calea preotiei. Acesta dezvolta din Bologa un caracter fricos, indoielnic. Dar tatal in
tors din armata dezvolta din Apostol un caracter tenace , accentuand latura patriotica in educarea lui, cuvintele lui emblematice fiind "sa nu uiti nici odata ca esti roman. Astfel Bologa primeste din partea parintiilor lui o educatie contradictorie care parea solida. Elev la liceul din Nasaud traieste un experienta trista prin moartea tatalui sau considerand ca la pierdut pe D-zeu. " Am pierdut pe D-zeu, il fulgera prin minte".
Student la facultatea de filozofie din Budapesta este dornic de cunoastere dobandind stima profesorilor pentru inteligenta sarguinta si curajul opiniilor, aici cauta certitudini crezand ca stiinta ii poate oferii un "adevar absolut".
Se logodeste cu Marta Dansa si din orgoliu dar si din dorinta de cunoastere se inroleaza pe front convins ca razboiul "este un adevarat izvor de viata cel mai eficace element de selectiune(…) pentru ca numai razboiul este adevaratul generator de energii".
Romanul debuteaza cu scena spanzuratorii lui Svoboda in care se contureaza ipostaza de cetatean. Toata aceasta ipostaza poate fi plasata sub formula "omul nu este nimic in afara de stat".
Eroul va fi obsedat de constiinta datorie dar lumina triumfatoare, izbavitoare din ochii lui Svoboda cat si din discutia ulterioara de la popota ofiterilor va rasturna scara de valori a personajului si va intra treptat intr-o criza morala. incearca sa se convinga ca a procedat corect dar va incepe sa simta un sentiment de culpabilitate fata de o crima mascata cu grija.
Astfel se apropie din nou de ipostaza de cetatean obsedat de datorie.
Pe front este viteaz , decorat si captat in Curtea Martiala si participand astfel la condamnarea lui Svoboda.
Momentul in care afla ca va fi mutat pe frontul din Transilvania va genera in sufletul lui adevarata imposibilitate morala, de a lupta impotriva propriului sau neam.
Acum se contureaza a doua ipostaza a eroului cea de roman. Apartenenta lui la natiunea romana va traversa acum constiinta eroului.
Pentru a traversa situatia limita a existentei sale Bologa va incerca sa distruga reflectorul rusesc crezand ca in acest fel ca rasplata nu va fi trimis pe frontul din Transilvania.
Generalul Kark refuza rugamintea lui Bologa si emite ipoteza unei viitoare dezertari.
Ia hotararea de a dezerta dar este ranit si internat in spital iar confruntarea cu moartea il ingrozeste.
ii marturiseste lui Varga ca ideea dezertarii nu l-a parasit pentru ca: "Lege, datorie, juramant sunt valabile numai pana in clipa cand iti impun o crima fata de constiinta data, nici o datorie din lume nu are dreptul sa calce in picioare sufletul omului".
Repartizat la coloana de munitii din spatele frontului contribuie indirect la crima fata de propriul neam.
Rupe logodna cu Marta dar gazduit de groparul Vidor se indragosteste de Ilona care-l cucereste prin sinceritatea sentimentelor ei.
Este chemat din nou la Curtea Martiala si pus in situatia de a judeca 12 tarani romani invinuiti pentru tradare. Pentru a doua oara se contureaza ipostaza de roman. El hotaraste pentru a doua oara sa dezerteze si de aceasta data o si face desi era constient ca sublocotenentul Varga il urmareste. Pleaca intr-o noapte sa treaca linia frontului dar se rataceste si este prin de o patrula chiar in sectorul lui Varga, care-l aresteaza.
Este judecat si condamnat la moarte. Acum se contureaza ipostaza lui de om.
Condamnat la moarte eroul se cauta pe sine insusi, se elibereaza de teroarea ideilor pure de zbuciumul sufletesc generat de sentimentul de culpabilitate de povara nesinceritatii si a crimei de existenta neautentica si falsa. Asistam astfel la un adevarat proces de purificare de impacare a eroului cu sine cu intreaga umanitate cu sine. "Acuma mi-e sufletul linistit iubirea imi ajunge caci iubirea imbratiseaza deopotriva pe oameni si pe D-zeu viata si moartea"
in momentul spanzurari, ca si Svoboda la inceputul romanului, "Apostol isi potrivi singur streangul cu ochii insetati de lumina rasaritului". Moare "in vreme ce in urechi i se stingea glasul preotului: Primeste, Doamne, sufletul robului tau Apostol…"
Apostol Bologa moare ca un erou al neamului sau, din dragoste pentru tara sa, pentru libertate si adevar, pentru triumful valorilor morale.
Alte întrebări interesante
Matematică,
8 ani în urmă
Franceza,
8 ani în urmă
Latina,
9 ani în urmă
Limba română,
9 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă