Muzicalitatea poeziei Izvorul noptii de Lucian Blaga
Răspunsuri la întrebare
Întrucât poezia "Izvorul nopții" de Lucian Blaga nu respectă rigorile versificației, neavând ritm și rimă, muzicalitatea ei este dată de:
►* pauzele pline de emoție ale poetului oferite de poziționarea unor cuvinte și de semnele de punctuație folosite
__________
"Frumoaso,
ti-s ochii-asa de negri incat seara
cand stau culcat cu capu-n poala ta
imi pare,
ca ochii tai, adancii, sunt izvorul
din care tainic curge noaptea peste vai
si peste munti si peste sesuri,
acoperind pamantul
c-o mare de-ntuneric.
Asa-s de negri ochii tai
lumina mea."
__________
- punctul poate reprezenta convingerea eului liric că iubita este ideală și că al ei mister și a ei lumină este suficientă pentru sufletul său.
► * structurile legate prin cratimă pentru dinamizarea textului liric
- "ți-s", "ochii-așa de negrii", "capu-n", "c-o", "de-ntuneric", "așa-s".
►* emoțiile transmise prin intermediul procedeelor artistice (figurile de stil și imaginile artistice).
- metafora "ochii-asa de negri" conturează nu doar culoarea ochilor iubitei, ci și adâncimea misterilor ei, dragostea fiind asemenea ochilor pătrunzători. (reprezintă, de asemenea, o imagine vizuală)
- metafora "mare de-ntuneric" definește noțiunea de mister, în concepția lui Blaga misterul fiind posibil de descoperit doar prin intermediul iubirii. (reprezintă, de asemenea, o imagine vizuală)
- întreaga poezie poate fi considerată o lucrare de admirație față de iubită, datorită invocației care domină poezia, reprezentată de substantivul în caz vocativ "Frumoaso".
►► aceste figuri de stil și imagini artistice se completează reciproc, oferind pe lângă cadrul feeric al iubirii, o muzicalitate aparte.