Rezumatul operei ,,Cartea Oltului'' de Geo Bogza.
Răspunsuri la întrebare
Răspuns de
71
Personajul principal al operei este Oltul-martor al devenirii in natura
si in societate. El este privit atat din perspectiva realista si
imediata, cat si din unghi de vedere fantastic si simbolic. In viziunea
autorului, Oltul este element al naturii care initiaza in tainele
ascunse ale vietii si are menirea de a semnifica insasi existenta
laolalta a geologicului cu umanul. Cele sapte trepte ale Raului sant
etape existentiale si vami ale cunoasterii si aventurii sale cosmice.
Compozitional, romanul sta sub semnul unei arhitecturi solid articulate,
in fiecare treapta, schimbandu-si decorul si atmosfera, este o noua
fata a lumii vazuta de Olt in trecerea sa prin viata. Treptele vietii
Oltului, precizate ca titluri de capitole distincte, aseaza viata Raului
sub semnul "Coloanei Infinitului", sugerand parca nu numai deschiderea
spre marile inaltimi, ci si nostalgia timpului ireversibil. I-Oltul
izvoraste din Halmasul Mare sau trepta minerala a existentei lui; II-
Oltul se indreapta spre miazazi sau treapta vegetala a existentei lui;
III- Oltul se intoarce spre miazanoapte sau trepta implinirii totale;
IV- Oltul strabate Ardealul spre apus sau treapta vietii spirituale; V-
Oltul strapunge Carpatii sau treapta marii istorii; VI- Oltul
traverseaza campia sau treapta linistitului amurg; VII- Oltul se varsa
in Dunare sau treapta intoarcerii in Cosmos. Titlurile capitolelor din
interiorul acestor parti-trepte de viata si de constructie
arhitectonica-vizeaza predilectia pentru concentrare metaforica si
simbolica si tradeaza vocatia grandiosului si a sublimului din
reportajul lui Geo Bogza. Exemplificam in acest sens cu urmatoarele
titluri: Deasupra oceanului de munti; Ca un vis urias al lumii; Oltul
coboara asupra lumii; Calea lactee a satelor; Munca si poezie la
picioarele Muntilor Fagaras; Oamenii muntilor si ai campiei stau fata in
fata etc.
Viata Oltului este aceea a unui om in lupta cu sine, in amplul proces al devenirii sale. Umanizat, Oltul are o menire precisa in lume si este silit sa infrunte greutati, sa sparga cu energie stancile, sa traiasca momente de oboseala si apoi de liniste. Erou de epopee, Oltul se naste, simte, gandeste, isi face iluzii, are si deziluzii. Se lupta cu barbatie pana cand intra in imparatia somnului integrandu-se circuitului cosmic, caci "toata cartea e un lung poem al luptelor lui biruitoare cu piatra, cu inegalitatile si surprizelor reliefului; raul simte si gandeste, fiindca se naste, e tanar si matur, ia initiative si risca, castiga batalii apoi oboseste si moare, ca o fiinta uriasa care si-a implinit un destin".
In drumul sau prin viata, Oltul, personificat, se intreaba de rostul lumii pe care o strabate si priveste cu nostalgie, asemenea omului, desfirarea timpului, de la "singuratatea de pe crestele muntelui unde a aparut, pana la asprele singuratati, orizontale ale marilor ape" din oceanul Cosmic. "Din monografia unui rau, cum se anunta, "Cartea Oltului" sfarseste prin a fi o meditatie grava despre destinul unei umanitati. Fiinta Oltului se naste din colaborarea intregului unuvers si din elementele fundamentale ale materiei. Biografia raului se realizeaza prin alternanta permanenta intre panorama grandioasa a peisajului si fluxul vietii omenesti.
Oameni si locuri apar in "Cartea Oltului" intr-o conexiune organica, in cadrul unei realitati istorice, statornicita printr-o civilizatie straveche. Deasupra Halmasului Mare sw afla "punctul geografic incarcat de poezie, istorie si mister" din care Oltul porneste in lume. Infruntand asprele singuratati "verticale" si groaznica furtuna de pe varful Calul, Oltul coboara prin gura cascadelor si-si aduna apele, pregatindu-se de marea intalnire cu oamenii.
Viata Oltului este aceea a unui om in lupta cu sine, in amplul proces al devenirii sale. Umanizat, Oltul are o menire precisa in lume si este silit sa infrunte greutati, sa sparga cu energie stancile, sa traiasca momente de oboseala si apoi de liniste. Erou de epopee, Oltul se naste, simte, gandeste, isi face iluzii, are si deziluzii. Se lupta cu barbatie pana cand intra in imparatia somnului integrandu-se circuitului cosmic, caci "toata cartea e un lung poem al luptelor lui biruitoare cu piatra, cu inegalitatile si surprizelor reliefului; raul simte si gandeste, fiindca se naste, e tanar si matur, ia initiative si risca, castiga batalii apoi oboseste si moare, ca o fiinta uriasa care si-a implinit un destin".
In drumul sau prin viata, Oltul, personificat, se intreaba de rostul lumii pe care o strabate si priveste cu nostalgie, asemenea omului, desfirarea timpului, de la "singuratatea de pe crestele muntelui unde a aparut, pana la asprele singuratati, orizontale ale marilor ape" din oceanul Cosmic. "Din monografia unui rau, cum se anunta, "Cartea Oltului" sfarseste prin a fi o meditatie grava despre destinul unei umanitati. Fiinta Oltului se naste din colaborarea intregului unuvers si din elementele fundamentale ale materiei. Biografia raului se realizeaza prin alternanta permanenta intre panorama grandioasa a peisajului si fluxul vietii omenesti.
Oameni si locuri apar in "Cartea Oltului" intr-o conexiune organica, in cadrul unei realitati istorice, statornicita printr-o civilizatie straveche. Deasupra Halmasului Mare sw afla "punctul geografic incarcat de poezie, istorie si mister" din care Oltul porneste in lume. Infruntand asprele singuratati "verticale" si groaznica furtuna de pe varful Calul, Oltul coboara prin gura cascadelor si-si aduna apele, pregatindu-se de marea intalnire cu oamenii.
Alte întrebări interesante
Matematică,
8 ani în urmă
Limba română,
8 ani în urmă
Limba română,
8 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă
Matematică,
9 ani în urmă