Limba română, întrebare adresată de rebecaspinu76, 8 ani în urmă

tema psihologica pădureanca de ioan slavici​

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de dariax12
0
Bună!Nu știu nici eu să o fac,dar îți pot da noțiunile cu care încerc și eu să o fac.
Ioan Slavici e un prozator de formula realista traditionala. Realismul viziunii e dublat insa de o conceptie clasica asupra literaturii Astfel, Slavici e un clasic atat din punct de vedere al valorii operei, cat sh partial, din punctul de vedere al curentului pe care il ilustreaza. Ioan Slavici a scris nuvele, roman si teatru. Valoric vorbind, in prim-planul operei sale stau nuvela si romanul. Moara cu noroc. Gura satului, Budulea taichii, Popa Tanda, Padureanca sunt nuvele care au marcat in mod esential traiectoria prozei romanesti. Romanul Mara e o capodopera a realismului psihologic, o proza de mari dimensiuni care anticipeaza, ca si nuvelele, opera unui alt mare creator ardelean, Liviu Rebreanu. loan Slavici e un excelent cunoscator al lumii satului ardelean, lume pe care o reflecta cu subtilitate. Perspectiva realista e uneori indulcita de o componenta idilica. Nu se intampla asa in Moara cu noroc si Padureanca, in care idilicul dispare cu desavarsire, si nici in romanul Mara, in care Slavici va inlocui lumea satului ardelean cu aceea a targului in care Mara, podarita, incearca sa croiasca drum in viata pentru ea si copiii ei.Slavici nu este un prozator artist ca, sa zicem, Mateiu Caragiale. La el aspectele stilistice sunt subordonate in totalitate mesajului pe care proza il transmite.
Padureanca a aparut ca multe alte opere ale autorului mai intai in foileton. Nuvela a fost publicata succesiv in cateva numere ale "Tribunei" din 1884, fiind apoi reluata in volum, structurata in douazeci si doua de secvente epice, variabile ca dimensiuni. Tema sociala este asezata in plan secund, prim-planul ocupandu-l esecul in iubire.
Definitie
Specie a genului epic in proza, de dimensiuni moderate, situate intre schita si roman.Evidentiaza un singur fir fabulativ, iar interestul autorului se orienteaza catre conturarea personajelor care sunt mult mai complexe decat in schita si in povestire.
Spre deosebire de povestire care este o naratiune subiectivizata, innuvela, stilul tinde sa se obiectivizeze, majoritatea fiind maratiuni lapersoana a III-a, singular.
Clasificare
o
Istorice
o
Psihologice
o
Fantastice
o
Sociale
o
Tragice
!
“Moara cu noroc” este capodopera volumului “Novele din popor” (1881).Aceasta nuvela inaugureaza etapa dramatica cu accente tragice din epica luiSlavici.
Complexitatea nuvelei rezulta din mulktitudinea temelor abordate. Ea este:-O nuvela psihologica-O nuvela sociala (o fresca a societatii din Campia de Vest)-O nuvela tragica prin supratema destinului, si ca urmare a hybris-ului.
Semnificatia titlului
Titlul este construit pe o amara ironie.El trezeste cititorului anumite asteptari (un topos al fericirii), dar pe masurace acesta patrunde in inima evenimentelor, constatam ca naratiunea ilsubmineaza sistematic.Moara cu noroc este un suprapersonaj, un spatiu malefic, care determinadestinul personajelor si-n care se consuma tragedia familiei lui Ghita.
Substantivul “moara” este polisemantic deosebit de expresiv prin sugestiile sale. Nu itereseaza sensul propriu al lui (actiunea de a macina cereale), ci sensul secundar sifigurat: in nuvela lui Slavici, moara macina banii clientilor si in primul rand, constiinteleumane.Dupa criteriul dimensiunii, nuvela pupate fi considerata un microroman.Este alcatuita din 17 capitole, (primul = prolog, ultimul = epilog).Cele 17 capitole preznita in mod gradat evolutia momentelor subiectului.De retinut ca deznodamantlul nu corespune finalului. Incipitul se afla in relatie desimetrie cu finalul, deoarece ambele sunt sustinute de batrana mama a Anei
Alte întrebări interesante