Limba română, întrebare adresată de alexandrucocan2000, 8 ani în urmă

Ma poate ajuta cineva cu o caracterizare pentru personajul Urgia din Tiganiada, va rog​

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de ilekarina941
0

În Ţiganiada „poemation eroi-comico-satiric, Ion BudaiDeleanu

pune în mişcare multe personaje, dintr-o tabără sau

alta, din lumea reală şi supranaturală, ba, şi personajecomentator

în subsolul paginei.

Unele personaje au genealogii interesante, precum cea a lui

Beşcherec Iştoc de Uram Haza.

De la străbunicul Beşcherec Gruia aflăm cu ajutorul fiului

său că eroul a avut ca strămoşi pe căpitanii ţigani: lăutarul

Golea şi reparatorul de ciure Streamţă.

Lunga poveste a trecutului personajului, cu foarte multe

înflorituri fanteziste, o întâlnim în final în poemul Trei Viteji.

Numele personajelor sugerează însuşirile fizice şi morale ale

eroilor: Boroşmândru vine de la cuvântul maghiar boroş care

înseamnă ameţit; Ciormoi de la ţigănescul cior (hoţ, tâlhar);

Goleman (de la gol); Sperlea (înseamnă nepieptănat). Unele

nume evocă aspecte din faună, floră, mâncăruri, precum: Bobul,

Brânduşa, Cucavel (de la cuc); Papară, Papuc, Soşoi (iepure);

altele se referă la vârstă: Neicu (om matur), Parpangel (ţigan

tânăr), Purdea (copil de ţigan).

Pornind de la cuvinte din limba ţiganilor, apar nume proprii ca: Baroreu

(om mare), Jarialău (a cunoaşte), dar şi altele, prin diminutivare: Aordel,

Cucavel, Năsturel etc.

Taberele în luptă sunt susţinute de sfinţi: Sân Mihai, Sân Nicoară, Sân

Giorgiu; dar şi de draci: Asmodeu, Mamona, Molh etc.

Comentatorii din subsolul paginii adnotează opera semnând cu nume care le

dezvăluie atitudinea sau profesiunea: Erudiţianu, Politicos, Simpliţian,

Filologos, popa Nătăroi din Tândarânda etc.

Apar şi alegorii epopeice: Urgia, Războiul, Spaima, Frica, Jelea,

Lipsa, Căinţa etc.

Aventura la care participă Romica, logodnica lui Parpangel, şi acesta din

urmă oferă autorului prilejul să prezinte locuri stranii: Cetatea neagră

stăpânită de spirite rele, palatul vrăjit, sau stări sufleteşti, precum cele trăite

de cei doi eroi: iubire înflăcărată, disperare, tristeţe etc.

În strofele următoare se găsesc portretele fizice şi

morale ale celor doi eroi, biciuiţi de sentimente erotice dar şi de ironia autorului:

Ai! ursită neagră şi păgână!

(Strigă cu lacreme şi duroare!)

Cum de-mi răpiş' tu iubita zână!

Ah! cum întunecaşi al mieu soare!

Iar', dă-mi iai a traiului dulceaţă,

Pentru ce-mi cruţi ahastă viaţă?

O, mie ca sufletul Romică,

Dragă, neasămănată copilă!

Dă mursa proaspătă mai dulcică,

Decât o turturea mai cu milă,

Decât o mieluşică mai blândă,

Mai netedă şi dă cât oglindă.

Mai lină decât umbra dă vară.

Mai dragă decât vremea sărină.

Mai lucedă dă steaua dă sară!

Deh! vină-m (o,) drag suflete!

Vină, Dulce Romică, şi bunişoară,

Nu lăsa pe Parpangel să moară!”

Târziu, în final, apare şi eroul

simbol Romândor: viteaz, isteţ,

încrezător în izbândă.

Discursul său avântat, patriotic

aduce în prim plan figura

legendară a lui Vlad Tepeş,

erou de epopee:

Însă atunci părea că-i scânteiază

Ochii grăind aşa cătră cete:

„Oastea lui Vlad, adică vitează!

Războiu a face-acum va să-ncete ?

Iar turcii vor merge cu pofală

Râzându-şi de-a noastră

neîndrăzneală ?

La-atâta-adecă ţara ne-ajunsă

Şi-ş' vază muieri, maice, copile

Roabe la turci, în saraiu ascunse?

Iar fii şi părinţii de zile

Făcuţi musulmani sau puşi în robie?

Ah! voinici aceasta să ne fie!

Nu fie! pân' suntem în viaţă!.

Să nu zică vreo dinioară

Că trăind noi şi-ntra noastră faţă

Vrăjmaşul ne robi dulcea ţară,

Că-oastea lui, Vlad întreagă

armată,

Patria-şi lăsă la turci argată!

Şi-unde-ţi merge răsipiţi în lume

Făr' patrie, casă, fără hrană?

Ah cel mai amar! ba şi făr' nume

Purtând cu voi vecinică prihană!...

Nu, dragi voinici! Ori la slobozie,

Ori la moarte drumul să ne fie!...

Doi eroi, biciuiţi de sentimente erotice dar şi de ironia autorului:

Şi dacă-i hotărât de vecie,

Patria să cază fără vină.

Aceeaşi soarte ş-a noastră să fie:

Un mormânt ne-astupe ş-o ţarină!

Vrăjmaşului alta nu-i rămână

Făr' pământul şi slava română!”

Romândor fârşind, răpşi mulţimea,

Ş'un sgomot din şirag în şirag

Mearsă crescând, iară călărimea

Dezvoalsă-îndată-alb-verdele steag

„Du-ne (strigând), măcar în ce parte,

Ori la slobozie sau la moarte”.

•În concluzie, putem afirma

că:

•În discursul său dramatic

Romândor pune în evidenţă

patriotismul eroului simbol,

alături de figura legendară a lui

Vlad Ţepeş, viteaz domnitor al

timpurilor luminoase.

•„În fapt, afirmă Ion Rotaru,

cum rar s-a mai putut întâmpla de

la Budai încoace, comicul

întâmplărilor ţigăneşti este de

natură a potenţa patriotismul, a-l

întări şi autentifica, a-l face firesc

şi perfect credibil”.


alexandrucocan2000: tot nu inteleg care e caracterizarea
Alte întrebări interesante