Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, perspectiva narativă din fragmentul următor:
În marțea aceea, bătrâna nu-l aștepta pe Urcan. Plecase de acasă de-abia de o săptămână. Trebuia să meargă pe Valea Florilor, pe la Cojocna și prin părțile Clujului și apoi peste trei săptămâni să se întoarcă pe drumul Feleacului la Turda, de unde avea să-l aducă acasă Simion cu căruța. „De ce o fi venind așa degrabă?" se întrebă femeia. Hm! Căscă lung, cu zgomot. Socotind că așa cum vine el încet, șoltâc-șoltâc, mai este vreme până ajunge acasă, își adună întâi încet firul pe fus. Bătrânul era încă în deal, departe. De câțiva ani, Urcănesii nu-i mai bătea inima când îl vedea întorcându-se, după o lipsă de săptămâni. Mai căscă o dată, apoi împlântă fusul în furcă. „Oare el e, ori numai seamănă?" Duse mâna streașină la ochi și se uită stăruitor în zarea drumului. Pe alții nu i-ar fi cunoscut de la o zvârlitură, căci îmbătrânind nu mai vedea departe ca în tinerețe, dar pe Urcan îl recunoștea de cum se ivea în deal. — El e dară. Cine să fie, vorbi ea singură. Ce-i, de vine atât de repede? Se desprinsese cu greu de pe scaun, căci de ședere îndelungată o dureau oasele.
Pavel Dan, Înmormântarea lui Urcan bătrânul
Răspunsuri la întrebare
Perspectiva narativă care poate fi identificată în fragmentul care aparține operei literare Înmormântarea lui Urcan bătrânul scrisă de Pavel Dan este obiectivă și omniscientă. Naratorul, un observator care pătrunde în mintea soției lui Urcan pentru a-i reliefa stările interioare este omniscient, deoarece știe totul despre personajele implicate în acțiune. Focalizarea naratorului este externă, iar abordarea heterodiegetică: naratorul povestește la persoana a III-a, fără a fi unul dintre personajele care iau parte la acțiune, modul în care soția lui Urcan percepe întoarcerea neașteptată a soțului de la Cluj.
Ne amintim:
Perspectiva narativă reprezintă viziunea naratorului asupra lumii ficționale pe care o crează.
În cazul modelului narativ tradițional putem identifica naratorul omniscient, în timp ce în cazul prozei moderne este preferată viziunea internă sau focalizare multiplă.
1. perspectiva omnisicentă (focalizare zero)- narator omniscient, relatează evenimente exterioare și interioare, este cel care dirijează destinele personajelor etc.;
2. perspectiva internă (focalizare internă) presupune existența unui personaj-narator;
3. perspectiva externă (focalizare exterioară) naratorul este un observator imparțial și obiectiv;
4. focalizare multiplă.
Mai multe informații despre tipuri de perspectivă narativă aici: https://brainly.ro/tema/2633006
Succes și spor la teme!
#BAC2022
#SPJ4