redacteaza o compunere de minim 150 cuvinte in care sa demonstrezi ca textul apartine genului epic. - 2 trasaturi ale genului epic, - sa prezinti detaliat cele 2 trasaturi.....la tiganci de Mircea Eliade este textul
Răspunsuri la întrebare
Nuvela este o specie a genului epic cult în proză, situându-se ca dimensiuni cuprinse între schiță și roman. Nuvela are un singur fir narativ, dar acțiunea este mai amplă decât în schiță. Nuvela are mai multe personaje decât schița, și sunt complex caracterizate. Acțiunea se dezvoltă de obicei în jurul unui personaj principal, iar conflictul este concentrat și tinde direct spre o concluzie.
Nuvel fantastică "La țigănci" de Mircea Eliade ilustrează aspirația unui artist de a atinge absolutul prin propriile forțe.
Deși întreaga nuvelă este un amestec continuu al celor două planuri, real și ireal și chiar dacă uneori are loc o camuflare a sacrului în profan, încât delimitarea celor două planuri este greu de făcut, subiectul ei se poate sintetiza în funcție de momentele lui.
Astfel, prima secvență aparține planului real și constituie incipitul nuvelei a cărei acțiune este plasată în București, într-o zi toridă de vară , când Gravilescu, un modest profesor de pian, se întoarce de la o lecție de pian de la Otilia, nepoata doamnei Voitinovici din strada Preoteselor nr. 18, îndreptându-se spre casă cu tramvaiul.
Dându-și seama că și-a uitat partiturile la doamna Voitinovici, Gavrilescu este nevoit să se întoarcă, fapt ce constituie intriga. Din acest moment, fiind atras de răcoarea grădinii țigăncilor , eroul ajunge la ele, după ce, în mod miraculos, pierde de două ori tramvaiul către destinația stabilită. De acum încolo, totul se petrece în planul ireal, structurat în trei secvențe , care se încadrează în desfășurarea acțiunii.
A treia parte a operei este constituită dintr-un plan narativ real, evenimentele petrecându-se tot în București , dar după doisprezece ani, a căror trecere Gravilescu nu e capabil să o înțeleagă, nerealizând faptul că "la țigănci" timpul are o altă dimensiune.
În final, neînțelegând ce se petrece și neputând să intre în normalitate, adică în profan, eroul hotărăște să se întoarcă "la țigănci", unde este condus de un birjar, fost dricar, ce regretă timpurile trecute.
Opera "La țigănci" are o acțiune complicată, iar planurile prezentate se interferează - cel real cu cel ireal, profanul cu sacrul.
Această nuvelă este impresionantă prin sensurile ei, în subtextul epic găsindu-se numeroase motive și semnificații.
În concluzie, nuvela fantastică "La țigănci" apartine epic, tocmai prin interferența planurilor, real și ireal, prin structura sa, dar și prin semnificațiile și simbolurile ei.