Limba română, întrebare adresată de DavidVojin, 8 ani în urmă

Relația dintre Meșterul Manole și meșterii din drama ,,Meșterul Manole'' de Lucian Blaga. Este urgent,vă rog să mă ajutați am nevoie dimineață,nu am ajuns să citesc drama pentru că am fost acasă în Serbia​

Răspunsuri la întrebare

Răspuns de alex48sab
7

Artă a cuvântului”, literatura este cea care încununează operele de arta ale unui popor, sub forma cărților. O specie aepicului, drama este considerată „mit al miturilor”, capodoperă a literaturii române, ca de altfel întreaga creație a lui

Lucian Blaga,

drama „Meșterul Manole” aduce dovada măiestriei, a talentului scriitoricesc, a concepțiilor filosofice,artistice și de limbă românească ridicare la rafinamentul intelectual circumscris în universalitate. „Meșterul Manole”

este una dintre scrierile reprezentative ale lui Lucian Blaga

în care „Totul se raporteaza la etern” (K. Edchmidt)

,recomandându-

se prin tema și viziunea despre lume.

OPINIE - TVL

Pe marginea celui considerat ( poate cel mai original creator de imagini pe care l-a cunoascut literaturaromana) au fost emise numeroase opinii critice.

În opinia mea, textul lui Lucian Blaga, „Meșterul Manole” își dovedește originalitatea la nivel de conținut șirealizare artistică.

-

Mănăstirea Argeşului şi drama Meşterul Manole de Lucian Blaga

- ambele op

ere pornesc de la acelaşi mit: cel al meşterului Manole, mitul creaţiei prin jertfă(jertfa de sine)

-

spaţiul este pe Argeş în gios

-

timpul, însă, este diferit: în baladă poate fi fixat în vremea domniei lui Negru

-

Vodă, iar în drama blagiană timpul este

mitic, nedeterminat-

subiectul baladei e construit pe momentele clasice ale subiectului, dar în creaţia blagiană începecu surparea zidurilor care în baladă constituie intriga

-

în ambele opere meşterii construiesc pentru eternitate şi de aceea

se cere un sac

rificiu. De asemenea, apare ideea destinului pentru că nu există tragedie în afara destinului

-lumea

creştină e o lume care exclude tragedia pentru că destinul devine o chestiune de dat divin

-

meşterul Manole are destinulcreatorului: eroul aspiră la condiţia divină, el se vrea asemenea eului, ceea ce implică o confruntare între sacru şi

profan-

numele Manole confirmă originea românească a baladei, iar în Grecia e simbolul însuşi al arhitectului

-

vina tragică se situează între orgoliu şi jertfa soţiei. Ambele opere au aceeaşi pondere legată devină care decurge dindestinul meşterului, din structura sa intimă şi din încercarea de a se substitui lui Dumnezeu

-personajul este pus într-o

situaţie limită în ambele opere: ameninţarea stăpânului pământesc şi apoi cea

legată de alegerea de a zidi sau nu pe

cineva-

ameninţarea are efecte asupra eroului: cel din baladă apelează la ajutorul divin(pe care îl primeşte: visul, îndeplinirearugilor), iar în dramă ameninţarea devine o problemă la nivelul conştiinţei: conflictul interior( cine ne cere această jertfă?) eroul tragic este demn şi dilematic Celelalte personajele:

-

meşterii: în baladă sunt în număr de 9 (

nouă meşteri mari/şi Manole zece/care

-

i şi întrece

).

Numărul 9, fiind ultimuldin seria de cifre, anunţă deopotrivă un sfârşit şi o reîncepere, adică o mutare pe alt plan; acesta exprimă sfârşitul unuiciclu, închiderea unei verigi. În dramă primii 4 sunt adunaţi din cele 4 zări, reconstituie forţele stihiale ale naturii (I e

ra

cioban şi face trimitere la elementul

vânt, al II-lea era pescar

apă, al III

-

lea era călugăr –

lumină şi al IV

-lea era

ocnaş

-

pământ). În secvenţa în care se anunţă hotărârea de a jertfi o fiinţă, Manole le dă zidarilor nume de mucenici şide apostoli, astfel trimiterile sunt de natură mitică. Semnificativ este al VI

-

lea meşter care joacă rolul lui Iuda: acesta l

-

a urât şi l

-

a iubit cel mai mult pe Manole, deci trăieşte sentimente contradictorii (Iuda era singurul străin din cei 12

apostoli, rolul acesta jucându-

l şi al VI

-

lea meşter)


DavidVojin: Mulțumesc frumos,mai ajutat mult!
alex48sab: cpl
Alte întrebări interesante